Fortum myy 50 prosentin osuutensa Fortum Oslo Varme AS:stä norjalaiselle sijoittajaryhmälle noin 1 miljardilla eurolla

FORTUM OYJ SISÄPIIRITIETO 22.3.2022 KLO 9.00

Fortum on tänään sopinut myyvänsä 50 prosentin omistusosuutensa norjalaisesta kaukolämpöyhtiöstä Fortum Oslo Varme AS:stä sijoittajaryhmälle, johon kuuluvat Hafslund Eco, Infranode ja HitecVision. Fortumin omistusosuuden velaton kokonaisarvo on noin 10 miljardia Norjan kruunua (noin 1 miljardi euroa tämän hetkisellä valuuttakurssilla). Kauppahinnan lisäksi Oslon kaupungin myöntämää kahden miljardin Norjan kruunun lainaa ei enää kaupan myötä yhdistellä Fortum-konserniin. Kauppahinta perustuu yhtiön 100 %:n kokonaisarvoon, joka on 20 miljardia Norjan kruunua (noin 2 miljardia euroa tämän hetkisellä valuuttakurssilla). Fortum arvioi kirjaavansa kaupasta City Solutions -segmentin tulokseen noin 0,6 miljardin euron verottoman myyntivoiton. Kaupan toteutuminen edellyttää Oslon kaupunginvaltuuston (Bystyret) hyväksyntää, tarvittavat viranomaishyväksynnät sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä.

Fortum ja Oslon kaupunki omistavat Fortum Oslo Varmen yhdessä (50/50). Yhtiö on Norjan suurin kaukolämmön toimittaja ja vastaa 36 %:sta kaikesta Norjassa tuotetusta kaukolämmöstä vuonna 2021. Lisäksi vuonna 2021 yhtiön kaukolämpötuotanto oli 1,8 TWh ja sähkön myynti 0,1 TWh. Vertailukelpoinen käyttökate (comparable EBITDA) oli 88 miljoonaa euroa ja vaikutus osakekohtaiseen tulokseen oli vähäinen. Fortum Oslo Varmen Klemetsrudissa sijaitseva jätteenpolttolaitos on Norjan suurin 315 000 tonnin vuosittaisella jätteiden loppukäsittelykapasiteetillaan. Fortum Oslo Varme työllistää noin 200 henkilöä. Fortumista tuli Fortum Oslo Varmen osaomistaja Hafslund-kaupan yhteydessä vuonna 2017.

Fortum on viime vuosina divestoinut useita kaukolämpö- ja kaukokylmäliiketoimintojaan. Vuonna 2020 Fortum myi kaukolämpöliiketoimintansa Joensuussa ja Järvenpäässä, ja vuonna 2021 kaukolämpöliiketoimintansa Baltiassa sekä 50 % omistusosuutensa Stockholm Exergissä, Ruotsissa. Fortum Oslo Varmen kohdalla sijoittajakonsortio lähestyi Fortumia. Perusteellisen sisäisen arvioinnin jälkeen Fortum päätti myydä 50 %:n omistusosuutensa.

"Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Oslon kaupungin kanssa ja yhdistäneet osaamisemme edistääksemme siirtymää vihreämpään Osloon. Fortum Oslo Varmella on jätteenpolttolaitoksellaan Klemetsrudissa kunnianhimoiset suunnitelmat ilmastonmuutoksen torjumiseksi hiilidioksidipäästöjen talteenottoon ja varastointiin kehitetyllä teknologiallaan. Hafslund Econ johtaman konsortion yhteydenoton jälkeen arvioimme tarkasti vaihtoehtojamme ja päädyimme siihen, että Fortum Oslo Varmen kannalta paras ratkaisu on jatkaa hyvin hoidettua liiketoimintaansa uusilla omistajilla, jotka tunnetaan kestävästä vesivoimasta ja pitkän aikavälin infrastruktuuri-investoinneista Pohjois-Euroopassa", sanoo Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo.

"Fortum Oslo Varme on innovatiivinen ja menestyksekäs yhtiö, jonka kaukolämpö- ja kaukokylmätoiminnot sopivat erittäin hyvin Hafslund Econ uusiutuvan energiatuotannon ja infrastruktuurin portfolioon. Uskomme, että Fortum Oslo Varmen laaja osaaminen yhdistettynä Hafslund Econ uusiutuvan energian ja pohjoismaisten sähkömarkkinoiden tietotaitoon ja kokemukseen mahdollistaa merkittävää kestävää kasvua tulevaisuudessa”, sanoo Hafslund Econ toimitusjohtaja Finn Bjørn Ruyter.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150
Nora Hallberg, IR-päällikkö, puh.
040 720 1775

Media:
Mark Autio, viestintäpäällikkö, Fortum News Desk, puh. 040 570 4292

Hafslund Eco:
Martin S. Lundby, varatoimitusjohtaja sekä kasvusta ja investoinneista vastaava johtaja, puh. +47 416 14 448 tai sähköposti Martin.Lundby@hafslundeco.no

Jakelu:

www.fortum.fi

Hafslund Eco lyhyesti

Hafslund Eco on Norjan toiseksi suurin sähköntuottaja. Yhtiöllä on Etelä-Norjassa 80 vesivoimalaitosta ja se operoi 21 TWh puhtaan, uusiutuvan sähkön tuotantoa. Tämä riittäisi kattamaan yli 2,6 miljoonan asukkaan sähköntarpeen. Hafslund Eco omistaa 50 prosenttia Eidsiva Energistä ja tätä kautta Elviasta, Norjan suurimmasta kantaverkkoyhtiöstä, jolla on noin 900 000 asiakasta. Lisäksi se omistaa laajakaista- ja kaukolämpöyhtiöt. Merituulivoima on yksi Hafslund Econ strategisista painopistealueista.

Infranode lyhyesti

Infranode on energiaan, energian jakeluun, uusiutuvaan energiaan, kaupunkien nykyaikaistamiseen ja liikenteeseen Pohjoismaissa keskittyvä infrastruktuurisijoittaja. Infranodella on noin 1,7 miljardin euron pääomasitoumukset pitkäaikaisilta institutionaalisilta sijoittajilta, kuten Folksam, Ruotsin kunnallinen eläkesäätiö KPA Pension, Suomen suurin eläkevakuuttaja KEVA ja Norjan suurin varainhoitaja Storebrand.

HitecVision lyhyesti

HitecVision on norjalainen pääomasijoitusrahasto ja sarjayrittäjä. Yhtiön hallinnoitavat varat ovat 7 miljardia euroa ja se on yksi johtavista sijoittajista Euroopan energiasektorilla. Viimeisten 25 vuoden aikana HitecVision on perustanut tai edistänyt yli 200 yrityksen kehitystä ja kasvua. HitecVision on viime vuosina hyödyntänyt energiasiirtymää monissa investoinneissaan ja yhteistyö vakiintuneiden teollisten toimijoiden kanssa on olennainen osa yrityksen liiketoimintamallia.

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy