Fortum myy 50 prosentin osuutensa Stockholm Exergistä APG:n johtamalle sijoittajaryhmälle noin 2,9 miljardilla eurolla

FORTUM OYJ SISÄPIIRITIETO 30.06.2021 KLO 20.45

Tiedoteluokka: Sisäpiiritieto

Fortum on tänään sopinut myyvänsä 50 prosentin omistusosuutensa ruotsalaisesta kaukolämpö- ja kaukojäähdytysyhtiö Stockholm Exergi Holding AB:sta (publ) - eurooppalaisille institutionaalisille sijoittajille. Sijoittajaryhmään kuuluvat APG, Alecta, PGGM, Keva ja AXA, jotka kaikki ovat sijoitusstrategiassaan sitoutuneet pitkän aikavälin infrastruktuurisijoituksiin. Kaupan kokonaisarvo on noin 29,5 miljardia Ruotsin kruunua (noin 2,9 miljardia euroa tämän hetkisellä valuuttakurssilla) perustuen yhtiön 100 %:n kokonaisarvoon, joka on 71,9 miljardia Ruotsin kruunua (noin 7,1 miljardia euroa tämän hetkisellä valuuttakurssilla). Fortum arvioi kirjaavansa kaupasta City Solutions -segmentin tulokseen noin 2,4 miljardin euron verottoman myyntivoiton. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen vuoden 2021 loppuun mennessä.Osana strategiansa toteuttamista Fortum arvioi ja optimoi jatkuvasti liiketoimintojaan uuden kasvun mahdollistamiseksi. Vuosien saatossa Fortum on luonut merkittävää arvoa kehittämällä liiketoimintakokonaisuuksia, vähentämällä määrätietoisesti tuotantolaitostensa päästöjä ja myymällä niitä edelleen. Heinäkuussa 2020 Fortum tiedotti arvioivansa strategisia vaihtoehtoja 50 prosentin omistukselleen Stockholm Exergissä. Samana vuonna Fortum myi kaukolämpöliiketoimintonsa Joensuussa ja Järvenpäässä, ja maaliskuussa 2021 Fortum ilmoitti sopineensa kaukolämpöliiketoimintojensa myynnistä Baltiassa. Puolan kaukolämpöliiketoimintojen ja Consumer Solutions -liiketoimintojen strategisten vaihtoehtojen arviointi jatkuu edelleen.

”Olemme tyytyväisiä, että löysimme erinomaiset uudet omistajat osuudellemme. Stockholm Exergi on hyvin hoidettu yhtiö, jossa tuotannon modernisointiin on määrätietoisesti investoitu ja siirtymä vähäpäästöiseen tuotantoon on jo pitkällä. Kaupan myötä Fortumin ja Tukholman kaupungin kaksi vuosikymmentä kestänyt menestyksekäs yhteistyö päättyy ja olen ylpeä panoksestamme yhtiön muutokseen. Nyt on hyvä hetki siirtää vastuu toiminnan jatkokehittämisestä uudelle omistajalle tiiviissä yhteistyössä kaupungin kanssa”, sanoo Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo.

Vuonna 2020 Stockholm Exergin kaukolämmön ja -jäähdytyksen myynti oli 7,6 terawattituntia (TWh) ja sähkön myynti 0,7 TWh. Käyttökate (EBITDA) oli 2,8 miljardia Ruotsin kruunua. Stockholm Exergi on yhteisyritys, joka yhdistellään Fortumin taloudellisessa raportoinnissa pääomaosuusmenetelmällä. Vuonna 2020 Fortum kirjasi 46 miljoonan euron osuuden osakkuus- ja yhteisyritysten tulokseen Stockholm Exergistä, joten sillä ei ole ollut vaikutusta Fortumin käyttökatteeseen.

”APG on sitoutunut hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen maailmanlaajuisesti, ja investointi Stockholm Exergihin on merkittävä virstanpylväs tällä polulla. Stockholm Exergi on onnistunut erinomaisesti vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvissä toiminnoissaan sekä asiakaslähtöisten ratkaisujen, kuten hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin kehittämisessä. Toiminnallaan yhtiö edistää koko Tukholman alueen siirtymistä kestäviin energiaratkaisuihin. Omistajana aiomme kasvattaa yhtiötä investoimalla merkittävästi sen lämmöntuotantolaitosten ja kaukolämpöverkkojen ilmastoystävällisyyteen ja tehokkuuteen. Yhdessä kumppaniemme kanssa odotamme innolla, että työ yhtiön kunniahimoisten tavoitteiden saavuttamiseksi yhdessä Stockholm Exergin johdon ja Tukholman kaupungin kanssa käynnistyy", sanoo APG:n salkunhoitaja Carlo Maddalena.

”Stockholm Exergi on erinomainen yritys, joka täyttää kaikki infrastruktuurisijoituksillemme asettamat taloudelliset sekä ympäristö- ja yhteisteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) liittyvät vaatimukset. Yhtiön kokenut johtoryhmä on saavuttanut merkittäviä ESG-tavoitteita parin viime vuoden aikana, ja olemme haluamme tukea yhtiön kunnianhimoista tavoitetta olla ilmastopositiivinen ja päästönegatiivinen vuoteen 2025 mennessä", jatkaa Alectan salkunhoitaja Johanna Strömsten Friberg.

”Ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää sekä uusiutuvien energialähteiden käyttöä että negatiivisia päästöjä. Tavoitteenamme on, että olemme kaikessa liiketoiminnassamme ilmastopositiivisia vuonna 2025, ja siinä onnistumiseen tarvitaan vahvoja, sitoutuneita ja pitkäaikaisia omistajia, jotka jakavat näkemyksemme kestävästä kehityksestä. Tukholman kaupunki, Fortum ja nyt APG:n johtama sijoittajaryhmä ovat kaikki tällaisia kumppaneita, ja haluankin kiittää koko yhtiön puolesta Fortumia sen merkittävästä panoksesta omistajana. Jatkamme nyt työtämme maailman ensimmäisen ilmastopositiivisen pääkaupungin rakentamiseksi yhdessä kumppaneiden, asiakkaiden ja omistajien kanssa", sanoo Stockholm Exergin toimitusjohtaja Anders Egelrud.Stockholm

Stockholm Exergi on Pohjoismaiden suurin ja monipuolisin kaukolämpö- ja kaukojäähdytysyhtiö. Yhtiö tarjoaa 24 tuntia vuorokaudessa ja ympäri vuoden ympäristöystävällistä kaukolämpöä ja -jäähdytystä sekä jätteenkäsittelypalveluita yritys- ja yksityisasiakkaille Tukholmassa ja sen alueen seitsemässä kunnassa sekä sähköä Tukholman sähköverkkoon.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 20 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 60 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi