Fortum myy enemmistöosuuden Puro.earth -startupistaan Yhdysvaltojen Nasdaq-pörssille

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.6.2021

Fortum myy hiilidioksidin poisto-oikeuksia välittävän Puro.earth-kasvuyrityksensä enemmistöosuuden yhdysvaltalaiselle Nasdaq-pörssille. Fortum jää Puroon mukaan vähemmistöosakkaana. Yhtiöt eivät julkista kauppahintaa.

Puro.earth on maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle. Se auttaa yrityksiä neutralisoimaan hiilijalanjälkeään poistamalla hiilidioksidia ilmakehästä. Yhteistyö Nasdaqin kanssa vauhdittaa Puron kasvua ja kehitystä sekä vahvistaa sen maailmanlaajuista markkina-asemaa.

Puro.earthin tarina alkoi vuonna 2019, ja se on kasvanut ja kehittynyt nykyiseen muotoonsa Fortumin perustamassa startup-kiihdyttämö Valkea Growth Clubissa. Microsoft on esimerkki Puron kansainvälisistä asiakasyrityksistä.

”Olemme ylpeitä Puro.earthin kasvumatkasta ja nyt saavutetusta virstanpylväästä. Puro.earth on kasvanut parissa vuodessa ideatasolta merkittäväksi ilmastohaasteita ratkaisevaksi toimijaksi. Nasdaqin tuella Puro.earth pystyy auttamaan hiilidioksidin poistoon keskittyvää toimialaa ottamaan suuren harppauksen eteenpäin”, sanoo Valkea Growth Clubin operatiivinen johtaja Ilkka Lassila.

Nasdaq kertoo kiinnostuneensa Puro.earthista, koska pörssiyhtiö haluaa auttaa asiakkaitaan ja kansainvälistä sijoittajaverkostoaan siirtymään vastuullisempaan ja kestävämpään tulevaisuuteen maailmanlaajuisen ESG-tarjontansa (environmental, social and governance) avulla.

"Uskomme, että Puro.earth voi viedä ESG-tarjontamme uudelle tasolle ja odotamme innolla yhteistyötä Fortumin kanssa Puro.earthin kasvun takaamiseksi." sanoo Nasdaqin varatoimitusjohtaja ja Euroopan markkinoiden johtaja Bjørn Sibbern.

Fortum pitää Puro.earthia erinomaisena esimerkkinä startup-kiihdyttämö Valkean toiminnasta parhaimmillaan. Fortumin perustama Valkea etsii ja tukee digitaalisia ratkaisuja tarjoavia kasvuyrityksiä puhtaan energian, resurssitehokkuuden ja kestävän kehityksen aloilla. Valkea tarjoaa portfolio-yrityksilleen liiketoiminnan kehittämisapua, kasvurahoitusta sekä mahdollisuuden työskennellä yhteisissä toimitiloissa Pohjoismaiden suurimmalla startup-kampuksella, Helsingissä sijaitsevalla Maria 01:llä.

”Fortumin strategisiin prioriteetteihin kuuluu sekä oman toimintamme muuttaminen hiilineutraaliksi että kumppanuudet teollisuus- ja infrastruktuuritoimijoiden kanssa. Puro.earthin kaltaisilla startupeilla on tärkeä rooli energiamurroksessa, sillä uusilla teknologioilla ja liiketoimintamalleilla on mahdollisuus muuttaa energia-alaa. Jatkamme yhteistyötä parhaiden startup-yritysten kanssa ja autamme niitä kasvamaan", sanoo Fortumin digitaalisten kasvuliiketoimintojen johtaja Anne Jalkala.

Valkean nykyisen portfolion yhdeksän startup-yritystä kehittävät muun muassa sähköajoneuvojen lataamisteknologiaa, sähköakkujen diagnostiikkaa ja digitaalista sähkönmyyntiä. Valkea etsii aktiivisesti uusia kunnianhimoisia startup-yrityksiä kasvamaan ja kehittymään, sekä saman ajatusmaailman omaavia sijoittajia ja kumppaneita rakentamaan yhdessä ratkaisuja puhtaamman tulevaisuuden puolesta.

Lisätietoja Valkeasta löytyy osoitteesta www.valkea.club.

Valkea Growth Club

Ilkka Lassila
Operatiivinen johtaja, Valkea Growth Club
ilkka@valkea.club

Nasdaq

David Augustsson
david.augustsson@nasdaq.com

Puro.earth

Anna McShane
Anna@gongcommunications.com
+44 207 935 4800 / +44 7766 256538

Fortum ehti maaliin ensimmäisenä maailmassa – Hiilikauppa pyörii jo täysillä kierroksilla

Lehdistötiedote 31.12.2020:Maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle

Sky News- Live with Ian King, March 26, 2021
Marianne Tikkanen, Puro.earth Co-founder interviewed live by business presenter Ian King

Forbes, September 22, 2020
Women launch first voluntary scalable marketplace for ‘carbon removal’ to help corporations reach Net Zero.

Greenbiz, August 31, 2020
Carbon marketplace hawks credits in businesses that store CO2 with their products by Gloria Oladipo

Business Insider, July 2, 2020

Puro.earth Rolls Out Proven Carbon Transformation Business Model for CO2 Removal

Puron nettisivut: https://puro.earth/

Puro.earth

Puro.earth on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro auttaa yrityksiä neutralisoimaan hiilijalanjälkeään poistamalla hiilidioksidia ilmakehästä todennetulla, vertailukelpoisella ja kaupattavalla tavalla. Puro tarjoaa CO2-poistosertifikaatteja (CO2 Removal Certificate, CORC) yrityksille, jotka ovat todentaneet hiilidioksidin poiston osana liiketoimintaansa. Sertifikaatit voidaan myydä yrityksille, jotka haluavat kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Lue lisää osoitteessa https://puro.earth, tai vieraile LinkedInissä @ Puro.earth CO2 Removal Marketplacessa ja Twitterissä @ PuroCO2Removal.

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 20 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 60 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi