Fortum myy kaukolämpöliiketoimintansa Baltiassa noin 800 miljoonalla eurolla

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 12.3.2021 KLO 11.30

Fortum on sopinut Baltian kaukolämpöliiketoimintojensa myynnistä Partners Group:lle, johtava globaali listaamattomiin yhtiöihin keskittyvä sijoitusyhtiö. Kaupan velaton kokonaisarvo on 800 miljoonaa euroa. Fortum arvioi kirjaavansa City Solutions -segmentin vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen tulokseen noin 240 miljoonan euron verottoman myyntivoiton. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä ja se odotetaan saatettavan päätökseen kuluvan vuoden toisen vuosineljänneksen aikana.

Kauppa on jatkoa Fortumin toteuttamalle strategialle, jonka mukaisesti Fortum arvioi liiketoimintojaan säännöllisesti ja pyrkii luomaan lisäarvoa optimoimalla tuotantorakennettaan. Kesäkuussa 2019 Fortum tiedotti harkitsevansa Virossa sijaitsevien ja helmikuussa 2020 muissa Baltian maissa sijaitsevien kaukolämpöliiketoimintojensa strategisia vaihtoehtoja.

Fortum myi Joensuun ja Järvenpään kaukolämpöliiketoimintansa vuonna 2020. Fortumin Puolan kaukolämpöliiketoimintojen, Stockholm Exergin 50 %:n omistuksen sekä Consumer Solutions -liiketoimintojensa strategisten vaihtoehtojen arvioinnit ovat meneillään.

”Tämä kauppa on askel eteenpäin tuotantorakenteemme optimoinnissa ja on jatkoa menestyksekkäille yritysmyynneillemme, joita toteutimme Suomessa vuoden 2020 aikana. Voimalaitoksemme herättivät suurta kiinnostusta ostajien keskuudessa, koska päästövähennysmuokkaukset on niissä suurelta osin jo toteutettu”, sanoo Fortumin City Solutions -divisioonan johtaja Per Langer.

”Tämä sijoitus on osoitus Partners Groupin sitoutumisesta investointeihin, joilla on merkittävä vaikutus ympäröivälle yhteiskunnalle. Laitokset toimittavat lämpöä tuhansille kodeille ja yrityksille kaikkialla ankarasta ilmastostaan tunnetussa Baltiassa”, sanoo David Daum Partners Group, Private Infrastructure Europe:n toimitusjohtaja.

Fortum toimittaa kaukolämpöä Baltiassa viiteen kaupunkiin (Tarttoon ja Pärnuun Virossa, Daugavpilsiin ja Jelgavaan Latviassa ja Klaipedaan Liettuassa). Lisäksi Fortumilla on näissä kaupungeissa neljä lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitosta sekä yhteisyrityksen kautta 49 %:n omistusosuus vuonna 2020 käyttöön otetussa Kaunasin yhteistuotantolaitoksessa Liettuassa. Vuonna 2020 Fortum myi Baltiassa noin 1,4 terawattituntia (TWh) lämpöä ja noin 0,6 TWh sähköä, ja toimintojen vertailukelpoinen käyttökate oli 54 miljoonaa euroa, sisältäen bio-pohjaisen energian tuet. Toiminnot työllistävät tällä hetkellä 271 Fortumin työntekijää, jotka siirtyvät liiketoiminnan mukana.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150
Måns Holmberg, IR-päällikkö, puh. 044 518 1518

Partners Group

Partners Group on johtava globaali listaamattomiin yhtiöihin keskittyvä sijoitusyhtiö. Yhtiö on vuodesta 1996 lähtien sijoittanut yli 145 miljardia dollaria yksityiseen pääomaan, kiinteistöihin, velkakirjoihin sekä infrastruktuuriin. Yhtiö työllistää yli 1 500 ammattilaista 20 toimistossa maailmanlaajuisesti ja sen alueelliset pääkonttorit sijaitsevat Baar-Zugissa Sveitsissä, Denverissä Yhdysvalloissa ja Singaporessa. Partners Group on noteerattu Sveitsin SIX-pörssissä vuodesta 2006 (symboli: PGHN). www.partnersgroup.com

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi