Fortum myy omistuksensa virolaisessa AS Võrguteenus Valdus -maakaasuyhtiössä

LEHDISTÖTIEDOTE 10.11.2014

Fortum on sopinut myyvänsä 51,4 % omistusosuutensa osakkuusyhtiö AS Võrguteenus Valduksessa virolaiselle sähkön siirron yhtiölle Elering AS:lle. AS Võrguteenus Valdus on virolaisen kaasujakeluyhtiö AS EG Võrguteenusin, maan ainoan kaasunjakelun toimijan, omistaja.

Kauppa edellyttää tarvittavien viranomaishyväksyntöjen ja tavanomaisten kauppaehtojen toteutumista. Fortum odottaa saavansa kaupan päätökseen viimeistään vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä. Kaupalla odotetaan olevan vähäinen vaikutus Fortumin vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen tulokseen.

AS Võrguteenus Valdusin omistusosuuden myynti on osa Fortumin lokakuussa 2012 julkistettua tehostamisohjelmaa, jonka myötä ydinliiketoimintaan kuulumattomia omaisuuseriä myydään. Fortumin strategian keskiössä ovat vahva asiantuntemus hiilidioksidipäästöttömässä vesi- ja ydinvoimassa, tehokas sähkön ja lämmön yhteistuotanto (CHP) sekä toiminta energiamarkkinoilla. Fortumin myyntipäätös on lisäksi kaasun jakelun ja myynnin eriyttämistä edellyttävien Euroopan parlamentin ja komission direktiivin 2009/73/EC ja Viron maakaasulain mukainen.

Kari Kautinen, johtaja, strategia ja yritysjärjestelyt, Fortum, puh. 010 45 32174
Helena Aatinen, viestintäjohtaja, Fortum, puh. 010 45 20480

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi