Fortum myy osuutensa 185 MW:n aurinkovoimaliiketoiminnoista Intiassa ja harkitsee vaihtoehtoja jäljellä oleville Intian-liiketoiminnoilleen

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 3.5.2024 KLO 9.30

Fortum on allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan se myy jäljellä olevan osuutensa (43,75 %) aurinkovoimaliiketoiminnoistaan Intiassa Gentari Renewables India Pte. Ltd:lle, joka on puhtaan energian ratkaisujen tarjoajan Gentari Sdn. Bhd.:n tytäryhtiö. Kauppaan kuuluu neljä aurinkovoimalaitosta, Amrit (5 MW), Kapeli (10 MW), Bhadla (70 MW) ja Pavagada (100 MW), joiden kokonaiskapasiteetti on 185 MW. Samassa yhteydessä aurinkovoimayhtiön muut omistajat, UK Climate Investments Lakeside Limited (40 %) ja Evli-Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoima rahasto (16,25 %), myyvät omistuksensa. Fortum myi 56,25 %:n osuuden liiketoiminnoista aiemmin vuosina 2018–2019.

Fortum kirjaa kaupasta jonkin verran myyntivoittoa. Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Fortum aloitti toimintansa Intiassa 2012, ja liiketoimintoihin on kuulunut pääasiassa uusiutuvan energian hankkeiden kehittäminen. Myynnin jälkeen Fortumin liiketoiminnot Intiassa sisältävät sähköautojen latauspalveluita ja eri vaiheissa olevia uusiutuvan energian kehityshankkeita. Intia ei ole maantieteellisesti Fortumin pohjoismaisen strategian mukaista liiketoiminta-aluetta. Fortum harkitsee vaihtoehtoja jäljellä oleville Intian-liiketoiminnoilleen eikä tee uusia sitoumuksia Intiaan. Jäljellä olevat nettovarat ja takaukset ovat yhteensä noin 30 miljoonaa euroa.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 010 453 6150

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi