Fortum myy osuutensa biopohjaisten ratkaisujen liiketoiminnoista Intiassa

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 23.9.2024 KLO 9.00

Fortum on allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan se myy 37,4 %:n omistusosuutensa Chempolis Oy:stä mukaan lukien kaikki Fortumin biopohjaisten ratkaisujen liiketoiminnot ja 40,3 %:n omistusosuutensa intialaisesta Assam Bio Ethanol Pvt Ltd:stä intialaiselle AM Green Technology & Solutions B.V.:lle, joka on yksi johtavista energiasiirtymän ratkaisujen tarjoajista. Kauppa ei vaikuta olennaisesti Fortum-konsernin tulokseen. Kaupan toteutuminen edellyttää tiettyjen ehtojen täyttymistä.

Biopohjaisten ratkaisujen liiketoimintojen myynti on osa Fortumin käynnissä olevaa Circular Solutions -liiketoimintojen strategista arviointia. Fortum keskittyy strategiassaan puhtaan energian tuottamiseen ja teollisuuden dekarbonisaation edistämiseen Pohjoismaissa, joten Circular Solutions -liiketoiminta ei ole enää strategian ytimessä. Fortumin Pohjoismaissa sijaitsevaa ydinliiketoimintaa ovat vesi- ja ydinvoimatuotanto, kuluttajaliiketoiminta sekä kaukolämpö ja -kylmä.

Myynnin jälkeen Fortum jatkaa jäljellä olevien Circular Solutions -liiketoimintojensa strategista tarkastelua. Näitä ovat turbiini- ja generaattoripalvelut, akkujen kierrätystoiminta sekä Isossa-Britanniassa sijaitseva jätteestä energiaa tuottava liiketoiminta. Näihin jäljellä oleviin liiketoimintoihin sidotun pääoman arvo on noin 80 miljoonaa euroa, ja ne työllistävät noin 400 työntekijää. Kahdentoista viime kuukauden aikana (mukaan lukien vuoden 2024 toinen neljännes) jäljellä olevien liiketoimintojen vertailukelpoinen käyttökate oli noin -20 miljoonaa euroa.

Ingela Ulfves, johtaja, sijoittajasuhteet ja talousviestintä

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, johtaja, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, p. +358 40 515 1531
Rauno Tiihonen, johtaja, sijoittajasuhteet, p. +358 50 453 6150
Siri Markula, johtaja, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, puh. +358 40 743 2177

Media:
Fortum News Desk, newsdesk@fortum.com, +358 40 198 2843

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi