Fortum myy Tobolskin 665 MW:n CHP-laitoksen Venäjällä SIBURille

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 5.2.2016 klo 16.45

Fortum optimoi tuotantokapasiteettiaan ja myy 100 %:n omistuksensa tytäryhtiössään OOO Tobolsk CHP:ssä SIBURille, joka on Venäjän suurin integroitu petrokemian- ja kaasunjalostusyhtiö. OOO Tobolsk CHP omistaa Tobolskissa, Länsi-Siperiassa sijaitsevan sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksen (CHP). Fortum ennakoi kirjaavansa kaupasta vuoden 2016 ensimmäiselle neljännekselle noin 30 miljoonan euron kertaluonteisen myyntivoiton ennen veroja eli tällä hetkellä noin 0,03 euroa osaketta kohti.

Tobolskin CHP-laitos rakennettiin vuonna 1980 palvelemaan pääasiassa paikallista petrokemian teollisuutta. Nykyisin se myy sähköä tukkumarkkinoille ja prosessihöyryä SIBURin omistamalle Tobolsk Neftekhim -petrokemiantehtaalle. Laitos on myös Tobolskin kaupungin 100 000 asukkaan pääasiallinen lämmöntoimittaja. CHP-laitoksen tuotantokapasiteetti on 665 megawattia (MW) sähköä ja 2 585 MW lämpöä.

"Tällä yrityskaupalla pienenämme säännellyn lämpöliiketoiminnan painoarvoa Venäjän toiminnoissamme. SIBUR saa tehokkaan ja hiljattain modernisoidun laitoksen ja selkeitä synergiaetuja prosessihöyryn toimittamisessa. Tämä on molempien osapuolten kannalta hyvä ja kannattava järjestely", sanoo Fortumin Russia-divisioonan johtaja Alexander Chuvaev.

Media: Helena Aatinen, viestintäjohtaja, puh. 010 45 20480
Sijoittajat ja analyytikot: Sophie Jolly, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 45 32552

Jakelu:
www.fortum.fi

SIBUR
SIBUR on Venäjän suurin integroitu kaasunjalostus- ja petrokemian yhtiö. Yhtiön laitokset sijaitsevat pääosin Länsi-Siperiassa, joka on Venäjän suurin öljyn ja kaasun tuotantoon keskittynyt alue. Vuoden 2014 lopussa SIBURilla oli 26 tuotantolaitosta ja yli 25 000 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2014 oli 361 miljardia ruplaa. Yhtiöllä on asiakkaita energia-, rakennus-, auto- ja kemianteollisuudessa sekä päivittäistavaratuotannossa noin 70 maassa.

Fortumin visio on olla puhtaan energian edelläkävijä. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä muita energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Tärkeimmät markkina-alueemme ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä, Puola ja Intia. Vuonna 2015 palveluksessamme oli noin 8 000 energia-alan asiantuntijaa ja liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com

Taustatietoa:
Fortum Venäjällä