Fortum myy vesivoimaa Koskienergialle - Pienten vesivoimalaitosten myynnit Suomessa saatu päätökseen

LEHDISTÖTIEDOTE 30.3.2012

Fortum myy 14 pienvesivoimalaitostaan Lounais-Suomesta ja Koillismaalta Koskienergia Oy:lle. Voimalaitosten omistusoikeus siirtyy ostajalle 30.3.2012 alkaen. Nyt solmitun kaupan ja 13.2.2012 julkistetun Killin Voima Oy:n 60 % osuuden myynnin myötä Fortumin pienvesivoimalaitosten myynnit Suomessa on saatu päätökseen. Fortum kirjaa kaupoista yhteensä noin 45 miljoonan euron tulosvaikutukset Power-divisioonan vuoden 2012 ensimmäiselle neljännekselle.

- Keskitämme toimintaamme Suomessa Vuoksen ja Oulujoen vesistöissä sijaitseviin voimalaitoksiimme sekä osuuteemme Kemijoki Oy:ssä. Tällä tavoin voimme parantaa entisestään näiden voimalaitosten tehokkuutta, johtaja Risto Andsten Fortumista perustelee myyntiä.

Fortumin vuosittaisesta sähköntuotannosta noin kolmannes tuotetaan päästöttömällä vesivoimalla. Yhtiöllä on Pohjoismaissa vesivoimakapasiteettia lähes 4 700 megawattia. Nyt solmitun kaupan jälkeen Fortumilla on Suomessa noin 1500 megawattia vesivoimakapasiteettia omien voimalaitosten ja Kemijoki Oy:n osakkuuden kautta.

Koskienergia Oy:lle myytävien voimalaitosten teho on yhteensä 22 megawattia ja niiden vuosituotanto on noin 85 gigawattituntia.

Fortumilta Koskienergialle siirtyvät voimalaitokset ovat:
•    Mustionjoki: Mustionkoski, Peltokoski, Billnäs ja Åminnefors
•    Paimionjoki: Askala, Juntola ja Juva
•    Kyrönjoki: Pitkämö ja Jalasjoki/Niiles
•    Loimijoki: Jokioinen
•    Koillismaa: Soilu, Myllykoski, Pintamo ja Taivalkoski

Koskienergia Oy on keskittynyt pienvesivoimatuotantoon. Koskienergialla on kaupan jälkeen omistuksessaan 30 pienvesivoimalaitosta.

Kaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia.

Risto Andsten, johtaja, Renewable Energy, Fortum, puh. 050 453 3988

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi

Koskienergia Oy
Koskienergia Oy on kolmen paikallisen energiayhtiön, Etelä-Savon Energia Oy:n, Ääneseudun Energia Oy:n ja Kuoreveden Sähkö Oy:n, omistama vesivoiman tuottamiseen keskittynyt yhtiö. Koskienergia Oy omisti ja operoi ennestään 16 vesivoimalaitosta eri puolilla Suomea. Yhtiön sähköntuotantokapasiteetti kaksinkertaistuu nyt tehtävän kaupan myötä. Koskienergia kehittää ja uudistaa laitoksia jatkuvasti, mikä tuo voimalaitospaikkakunnille investointeja ja työtä.

Lisätietoja: www.koskienergia.fi