Fortum neuvottelee Venäjällä Tobolskin CHP-laitoksen myymisestä SIBURille

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 29.1.2016 klo 9.40

Fortum neuvottelee venäläisen tytäryhtiönsä OOO Toblosk CHP:n myynnistä SIBURille, joka on Venäjän suurin integroitu kaasunjalostus- ja petrokemianyhtiö. OOO Tobolsk CHP:llä on yksi sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos Tobolskissa, Länsi-Siperiassa.

Venäjän laki edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää ennen kaupan solmimista. Hyväksyntä saatiin 28.1.2016.

Yritysjärjestelyä koskevat neuvottelut jatkuvat, eikä Fortum kommentoi sopimuksen yksityiskohtia tai arvioitua aikataulua.

Tobolskin CHP-laitos toimittaa pääasiassa teollisuushöyryä SIBURin omistamille Tobolsk Neftekhimin ja Tobolsk Polymerin petrokemianlaitoksille. CHP-laitoksen tuotantokapasiteetti on 665 megawattia (MW) sähköä ja 2 585 MW lämpöä.

Media: Helena Aatinen, viestintäjohtaja, puh. 010 45 20480
Sijoittajat ja analyytikot: Sophie Jolly, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 45 32552

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille. Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

FortumFortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi