Fortum on allekirjoittanut ensimmäisen vihreän lainan vihreän rahoituksen viitekehyksensä puitteissa

FORTUM OYJ  SIJOITTAJAUUTINEN  5.6.2024 KLO 14.30

Fortum on allekirjoittanut ensimmäisen vihreän lainasopimuksensa tammikuussa julkaisemansa vihreän rahoituksen viitekehyksen puitteissa. Lainan määrä on 300 miljoonaa euroa, ja se kohdennetaan uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuutta edistäviin hankkeisiin. Lainan myöntää OP Yrityspankki Oyj. Laina-aika on viisi vuotta sisältäen yhden vuoden jatko-option. Lainalla jälleenrahoitetaan osittain nykyinen 700 miljoonan euron laina, josta Fortum maksaa etuajassa takaisin 400 miljoonaa euroa kesäkuussa.

Vihreän rahoituksen viitekehyksen puitteissa Fortumilla on mahdollisuus hyödyntää rahoituksessaan vihreitä joukkovelkakirjalainoja ja vihreitä lainoja hankkeisiin, jotka liittyvät uusiutuvan energian, energiatehokkuuden ja/tai ydinvoiman kehittämiseen. Kehyksen piiriin kuuluvat hankkeet sisältävät käyttöomaisuusinvestointeja, investointeja ja/tai liiketoimintaan liittyviä kuluja (mukaan lukien T&K).

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 010 453 6150
Jouni Huttunen, rahoitusjohtaja, puh. 050 452 4649

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi