Fortum on antanut virallisen vastalauseen Venäjän tytäryhtiönsä laittomasta haltuunotosta

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 5.5.2023

Fortum on toimittanut virallisen vastalauseen Venäjän presidentin hallinnolle, jossa yhtiö vastustaa jyrkästi 25.4.2023 maassa voimaansaatettua asetusta (”Decree No. 302”). Asetuksen varjolla Venäjän valtion omaisuudenhoitovirasto Rosimushchestvo on ottanut haltuunsa Fortumin venäläisen tytäryhtiön PAO Fortumin. Toimillaan Venäjän valtio on aiheuttanut PAO Fortumin toimitusjohtajan erottamisen ja estää Fortumia käyttämästä sille kuuluvia osakkeenomistajan oikeuksia. Fortumin voimalaitokset ovat markkinoiden moderneimpia ja tehokkaimpia sekä huolellisesti ylläpidettyjä. Fortum katsoo, että Venäjän toimet ovat räikeästi kansainvälisen lain vastaisia ja rikkovat investointisuojaa. Yhtiö valmistautuu puolustamaan oikeuksiaan relevantin kansainvälisen lainsäädännön nojalla.

Fortum arvioi kokonaisuudessaan Venäjän toimien vaikutuksia yhtiöön ja päivittää tilanteesta osavuosikatsauksensa yhteydessä 11.5.2023.

Fortum News Desk, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi