Fortum on kotiuttanut 250 vesivoiman käytön ja kunnossapidon työntekijää Suomessa ja Ruotsissa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 3.6.2024

Fortum saavutti 1. kesäkuuta merkittävän virstanpylvään toivottaessaan tervetulleeksi 250 vesivoiman käyttö- ja kunnossapidon työntekijää Ruotsissa ja Suomessa.

Noin 10 vuotta sitten Fortum ulkoisti vesivoiman kunnossapitohenkilöstönsä. Vuonna 2023 Fortum tarkasteli mahdollisuutta kotiuttaa kunnossapitohenkilöstö uudelleen organisaatioon tavoitteenaan kasvattaa henkilöstön sitoutumista voimaloiden suorituskyvyn ylläpitämiseksi korkealla tasolla. Kesällä 2023 analyysit saatiin valmiiksi, ja tehtiin päätös kunnossapitohenkilöstön palauttamisesta Fortumiin.

Integroimalla 250 uutta kollegaa Ruotsiin ja Suomeen Fortum ottaa merkittävän askeleen kohti entistäkin tehokkaampaa ja laadukkaampaa toimintaa, jossa keskitytään yhteisöllisyyteen ja vahvistetaan asemaamme johtavana vesivoimatoimijana.

Odotamme nyt innolla, että voimme edelleen vahvistaa läsnäoloamme markkinoilla rekrytoimalla aktiivisesti paikallista työvoimaa. Tarvitsemme niiden yhteisöjen resursseja ja asiantuntemusta, joissa toimimme. Paikallinen läsnäolo ei ole tärkeää vain siksi, että voimme varmistaa voimaloidemme sujuvan ja tehokkaan toiminnan, vaan myös siksi, että voimme rakentaa vahvoja suhteita ja luoda myönteisiä vaikutuksia paikallisyhteisöissä.

”Käyttö ja kunnossapito on kriittinen osa ydinliiketoimintaamme, ja integroimalla vesivoimalaitokset ja henkilöstön samaan organisaatioon luomme yhtenäisemmän ja tehokkaamman työympäristön”, sanoo Fortumin vesivoimaloiden käytöstä vastaava johtaja Katarina Atteryd Eckerwall

”Toivomme ja uskomme, että tämä lisää kykyämme vastata haasteisiin, edistää turvallisuuskulttuuriamme ja parantaa käyttö- ja kunnossapitotoimintamme laatua”, hän jatkaa.

Uusien työntekijöiden integroiminen Fortumin organisaatioon mahdollistaa myös osaamisen kehittämisen ja tiedonsiirron parantamisen vesivoimasektorilla. Tuomalla ammattitaitoiset teknikot ja asiantuntijat saman katon alle edistämme oppimista ja innovointia, mikä on ratkaisevan tärkeää tulevaisuuden energiatarpeiden täyttämiseksi.

”Me Fortumilla arvostamme paikallista yhteyttä ja odotamme innolla, että voimme syventää ymmärrystämme vesivoimalaitosten ympärillä olevasta toiminnasta. Kotiuttamalla paikallista työvoimaa vahvistamme paitsi yritystämme myös yhteisöjä, joissa toimimme”, Katarina jatkaa.

Hiilidioksidivapaalla ja joustavalla vesivoimalla on ratkaiseva rooli Pohjoismaiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Se tasapainottaa sähkön kysynnän ja tarjonnan vaihteluita, kun tuuli- ja aurinkoenergian osuus sähköjärjestelmässä kasvaa. Vesivoima on Fortumin strategian ytimessä, ja viime vuonna vesivoiman osuus Fortumin pohjoismaisesta sähköntuotannosta oli 44 prosenttia.

Markku Nivalainen, Suomen vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta vastaava päällikkö, Fortum p. +358 50 453 2327, markku.nivalainen@fortum.com

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: