Fortum on saanut päätökseen Uniper-omistuksensa myynnin

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.12.2022 KLO 17.00

Tiedoteluokka: Muut pörssin sääntöjen nojalla julkaistavat tiedot

Fortum on saanut päätökseen Uniper-omistuksensa myynnin Saksan valtiolle.

Fortum, Saksan valtio ja Uniper allekirjoittivat sopimukset Uniperin vakautuspaketin lopullisista ehdoista 19.12.2022 ja Uniperin ylimääräinen yhtiökokous teki vakautuspakettiin liittyvät päätökset. Kaikki tarvittavat viranomaishyväksynnät, mukaan lukien Euroopan komission valtionapua (State Aid) koskeva lupa, on nyt myös saatu. Fortumin edustajat myös eroavat Uniperin hallintoneuvostosta tänään.

Fortum on vastaanottanut noin 0,5 miljardin euron kauppahinnan Uniperin osakkeista ja Uniper on maksanut takaisin Fortumin myöntämän 4 miljardin euron osakaslainan. Fortumin Uniperille myöntämästä 4,0 miljardin euron emoyhtiötakauksesta vapautuu yhteensä 3,0 miljardia euroa vuoden 2022 loppuun mennessä. Loput noin 1,0 miljardia euroa vapautuvat viimeistään kesäkuun 2023 lopussa ja Saksan valtio on antanut summalle täysimääräisen vastatakauksen (indemnityn).

Ingela Ulfves
sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150