Fortum on solminut merkittävän tuulisähkön osto- ja tasepalvelusopimuksen Taalerin kanssa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 20.3.2018

Fortum on solminut merkittävän monivuotisen sopimuksen finanssikonserni Taalerin tuottaman tuulisähkön ostosta ja myynnistä pohjoismaiselle sähkömarkkinalle. Sopimuskausi alkaa 1.4.2018.

Fortum voitti Taalerin järjestämän kilpailutuksen yhtiön koko vuosittaisen Suomessa tuotetun tuulisähkön ostamisesta. Taalerin tuulivoimaportfolio on Suomen toiseksi suurin. Sen kokonaisteho on 312 MW ja vuosituotanto noin 1 TWh, joka on noin 1,5 % Suomen sähköntuotannosta vuonna 2017.

Sopimuksessa Fortum sitoutuu ostamaan Taalerin 13 puistosta koostuvan portfolion tuottaman tuulisähkön ja myymään sen pohjoismaiselle sähkömarkkinalle NordPool-sähköpörssin kautta.

"Taalerin tuuliportfolio on Suomen suurimpia, samoin kuin nyt solmittu tuulisähkön osto- ja tasesopimus. On hienoa, että voimme auttaa Taaleria saamaan heidän tuottamansa päästöttömän tuulisähkön pohjoismaiselle sähkömarkkinalle. Samalla tämä tukee oman tuulivoimaosaamisemme kehittämistä", asiakkuuspäällikkö Saara Rantanen Fortumista kertoo.

Taalerin tuulisähköntuotannon osto ja myynti pohjoismaiselle sähkömarkkinalle tukee erinomaisesti Fortumin tavoitetta lisätä uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön osuutta pohjoismaisella sähkömarkkinalla, ja vähentää energiantuotannossa syntyvän hiilidioksidin määrää ilmakehään.

”Olemme rakentaneet määrätietoisesti uusiutuvan energian strategiaamme. Yhteistyömme avulla pystymme yhdistämään Taalerin merkittävän uusiutuvan energian osaamisen Fortumin laajaan tuntemukseen pohjoismaisista sähkömarkkinoista", tuotantopäällikkö Olli Hagqvist Taaleri Energialta toteaa.

Saara Rantanen, asiakkuuspäällikkö, Fortum, +358 40 552 2244
Olli Hagqvist, tuotantopäällikkö, Taaleri Energia, +358 50 551 44

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi

Taaleri
Taaleri on finanssiryhmä, jonka emoyhtiö Taaleri Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle pörssilistalle. Taaleri-konserni koostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta: Varainhoito, Rahoitus ja Energia. Taalerin palvelut on suunnattu institutionaalisille sijoittajille, yrityksille sekä yksityishenkilöille. Konsernin liiketoiminnalliset tytäryhtiöt ovat: Taaleri Varainhoito Oy ja sen tytäryhtiöt, Taaleri Pääomarahastot Oy-konserni, Taaleri Sijoitus Oy-konserni, Taaleri Energia Oy -konserni sekä Vakuutusosakeyhtiö Garantia. Lisäksi Taalerilla on osakkuusyhtiöt Fellow Finance Oyj, joka tarjoaa vertaislainapalveluja, Inderes Oy, joka tuottaa analyysejä ja markkinainformaatiota sijoittajille ja Ficolo Oy, joka kehittää datakeskuksia.

Taalerilla oli joulukuun 2017 lopussa hallinnoitavia varoja 5,6 miljardia euroa ja varainhoidon asiakkaita 4 400. Taaleri Oyj:llä on noin 3 900 osakkeenomistajaa. Taalerin toiminta on Finanssivalvonnan valvomaa.