Fortum ostaa generaattoriliiketoimintaa Ruotsista

​FORTUM OYJ VERKKOTIEDOTE 16.5.2017

Fortum ostaa ruotsalaisen VG Power Turbo AB:n ja VG Power Tools AB:n generaattoriliiketoiminnot. Molemmat yhtiöt toimivat Ruotsin Västeråsissa osamisalueina ovat  generaattoreiden huollot, modernisoinnit ja tasapainotukset alkuperäisvalmistajasta riippumatta.

Osapuolet ovat sopineet, että kauppasummaa ei julkisteta.

Fortumin ja VG Power Turbo AB:n osaamisalueet täydentävät erinomaisesti toisiaan. Jatkossa asiakkaille on tarjolla pohjoismainen palvelukokonaisuus turbiinilaitoksen kaikille eri osa-alueille.

"Tavoitteenamme on tarjota yhdessä laajempi palvelukokonaisuus asiakkaillemme. Pyrimme vahvistamaan asemaamme erityisesti Ruotsin markkinoilla ja hakemaan kasvua myös laajemmin”, toteaa Fortumin Power Solutions -liiketoiminnan vetäjä Heikki Andersson.

Kaupassa siirtyy yhteensä 18 sähkö- ja generaattorialan ammattilaista VG Power Turbosta Fortumiin.

VG Power Turbo AB:n toiminnot täydentävät erinomaisesti Fortumin Turbine and Generator Solutions -liiketoimintaa sekä vahvistavat roottoreiden modernisointi- ja tasapainotuspalvelujen tarjontaa. Västeråsin toimipiste tarjoaa kahdella VG Power Tools AB:n laitteistoillaan 2 - 30 ja 30 - 100 tonnin roottoreille suurnopeustasapainotuksen. Tämä palvelu on ainutlaatuinen Pohjoismaissa ja voidaan toteuttaa kaikkien generaattorivalmistajien roottoreille.

Heikki Andersson, Vice President, Power Solutions, puh. 050 453 4092

Lisää aiheesta:
VG Power Turbo: http://vgpowerturbo.se/en/
Fortumin turbiini- ja generaattoriliiketoiminta: Power Solutions /TGS

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

Vasemmalta: Heikki Andersson, Fortum ja Mats Sjögren, VG Power Turbo AB