Fortum Para School Day -kiertueella jokainen liikkuu tavallaan

LEHDISTÖTIEDOTE 2.5.2012

Fortum Para School Day -kiertue liikuttaa toukokuussa 1 100 lasta ja nuorta kouluissa kuudella paikkakunnalla ympäri Suomea. Kiertue alkaa 3. toukokuuta Espoossa Niittykummun koululta ja päättyy Pihtiputaalle 28. toukokuuta. Koko kiertue huipentuu Helsingissä Narinkkatorilla 31. toukokuuta järjestettävään Paralympiapäivään.

Suomen Paralympiakomitea ja pääyhteistyökumppani Fortum tuovat paralympiaurheilun kouluihin toukokuussa. Kuusi koulua valikoitui mukaan 44 hakemuksen joukosta ympäri Suomea. Koulupäivien kokeiltavat lajit ja päivän sisältö räätälöidään tapauskohtaisesti toiveiden ja käytettävissä olevien tilojen mukaan.

"Me fortumlaiset uskomme, että tämän päivän teot vaikuttavat tulevien sukupolvien elämään. Sen vuoksi lapset ja nuoret ovat sponsorointiohjelman keskiössä. Haluamme tarjota nuorille toimintaa, jossa kaikilla on mahdollisuus innostua liikunnasta ja löytää harrastus, joka parhaimmillaan rikastuttaa koko perheen elämää," kertoo Fortumin viestintä- ja markkinointijohtaja Aki Koskinen.

Kiertueen kummeina ovat nuoret urheilijalupaukset: kuulantyöntäjä ja keihäänheittäjä Aleksi Kirjonen sekä ratakelaaja Henry Manni. He ovat päälajiensa lisäksi harrastaneet useita lajeja ja kannustavat jokaista löytämään oman tapansa liikkua. Nuorukaiset tekevät pyörätuoleillaan huikeita temppuja näyttäen, että kaikki on mahdollista. ”Pyörätuolissa istuvalla on aivan yhtä suuri tarve päästä liikkumaan ja pyörimään. Vamma ei ole este, vaan lisämauste muuten välillä niin tylsään elämään. On mukavaa päästä mukaan Fortum Para School Day -kiertueelle sitä kertomaan”, Manni sanoo.

Fortum Para School Day -kiertueella mukana on myös eri paralympialajien huippu-urheilijoita, kuten ampumahiihdon maailmancupin kokonaiskilpailun voittaja, paralympiahopeamitalisti Maija Järvelä.

Fortum Para School Day 2012 kiertueaikataulu:

To 3.5. Niittykummun koulu, Espoo (klo 10-14)
To 10.5. Tähteenkadun koulu, Kouvola (klo 9-13)
Ke 16.5. Kummun koulu, Outokumpu (klo 10-14)
Ke 23.5. Kirkonkylän koulu, Eura (klo 10-14)
To 24.5. Kirkonkulman koulu, Aura (klo 10-14)
Ma 28.5. Pihtiputaan koulut, Pihtipudas (klo 10-14)

Fortum Para School Day -kiertue huipentuu Paralympiapäivään 31. toukokuuta Helsingin Narinkkatorille. Kouluryhmät ovat aiempinakin vuosina olleet tervetulleita viettämään hauskaa liikuntatuntia tai -päivää paralympialajien parissa, mutta nyt koulut pääsevät myös kisaamaan nelihenkisin joukkuein erilaisilla lajirasteilla. Osallistuneiden kesken arvotaan yhdelle koululle Fortum Para School Day vuonna 2013.

Mariia Korpi-Hallila, Fortum Oyj, 040 524 1038
Katja Saarinen, Suomen Paralympiakomitea, 050 379 0959

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi