Fortum rakentaa Sørfjordin tuulivoimapuiston Norjaan

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 29.9.2017

Fortum on tehnyt investointipäätöksen Sørfjordin tuulivoimapuiston rakentamisesta Pohjois-Norjaan. Sørfjord on osa tuulivoimakapasiteettia, jonka Fortum hankki Nordkraftilta aiemmin tänä vuonna.

Sørfjordin tuulivoimapuistoon tulee 23 tuuliturbiinia, joiden tuotantokapasiteetti on yhteensä 96,6 megawattia. Turbiinit toimittaa Siemens
Gamesa Renewable Energy. Kunkin tuuliturbiinin nimellisteho on 4.2 megawattia ja roottoreiden läpimitta on 130 metriä.

Ensimmäiset kunnallistekniset työt alueella käynnistettiin keväällä 2017. Perustus- ja sähkötekniset työt saadaan valmiiksi vuosien 2018 ja 2019 aikana. Tuulipuiston arvioidaan olevan tuotannossa loppuvuodesta 2019.

"Tämä investointipäätös on uusin askeleemme tuulivoimastrategiamme toteuttamisessa. Fortumin tavoitteena on hankkia merkittävä määrä tuulivoiman tuotantokapasiteettia Pohjoismaissa. Uskomme, että tuulivoima tulee olemaan yksi kilpailukykyisimmistä energian tuotantotavoista tulevaisuudessa. Hyödynnämme Sørfjordin erinomaiset tuuliolosuhteet tehokkaasti käyttäen tuuliturbiineissa suoravetoteknologiaa sekä suuria roottoreita", Fortumin tuulivoimatuotannosta vastaava johtaja Philippe Stohr kertoo.

Fortum sai kolmen tuulivoimaprojektin ostamisen Norjassa päätökseen tammikuussa 2017. Kauppa sisälsi tuotannossa olevan Nygårdsfjelletin tuulivoimapuiston, sekä kokonaan luvitetut Anstadblåheian ja Sørfjordin projektit, joiden rakennustyöt ovat käynnistyneet. Valmistuttuaan näiden kolmen tuulivoimapuiston kokonaiskapasiteetti on yhteensä noin 180 MW. Fortum tekee yhteistyötä Nordkraftin kanssa tuulivoimapuistojen rakentamisessa ja operoinnissa.

Norjassa vuoteen 2020 loppuun mennessä käyttöön otettavaa uusiutuvaa energiaa tuetaan markkinaperusteisen sertifikaattijärjestelmän kautta.

Philippe Stohr, Vice President, Wind Power, Fortum, puh. +33 6 3039 8223

Nygårdsfjelletin, Anstadblåheian ja Sørfjordin tuulipuistot Pohjois-Norjassa

Teho Valmistumisvuosi
​Nygårdsfjellet ​32,2 MW ​2006 ja 2011