Fortum Recycling & Wasten Riihimäen vaarallisten jätteiden käsittelylaitos täyttää 40 vuotta

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 26.9.2024 KLO 10.00

Fortum Recycling & Wasten Riihimäen vaarallisten jätteiden käsittelylaitos täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Vuonna 1984 toimintansa aloittanut laitos on Suomen ensimmäinen vaarallisten jätteiden käsittelylaitos, ja siellä käsitellään valtaosa Suomen vaarallisista jätteistä. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten jätteiden poistaminen kierrosta on yksi kiertotalouden edellytyksistä.

Riihimäen laitos vastaanottaa, käsittelee ja jalostaa pääasiassa teollisuuden ja kuntien vaarallista jätettä. Vaarallisten jätteiden käsittelyssä hyödynnetään ja palautetaan materiaaleja käyttöön muu muassa teollisuuden raaka-aineiksi. Polton sivuvirroista kierrätetään metallit, ja kuona käsitellään ja jalostetaan esimerkiksi Grano-keinokiviainekseksi maanrakennukseen. Jätteen poltosta syntyvää lämpöä ja höyryä hyödynnetään kaukolämpönä ja sähkönä. Laitoksen vaarallisen jätteen käsittelykapasiteetti on noin 55 000 t vuodessa.

”Vaarallisten jätteiden käsittelylaitoksen tulevaisuudennäkymät ovat hyvät, sillä korkealämpötilapolttokäsittelyä tarvitaan vielä vuosikymmeniä, jotta haitalliset aineet pystytään käsittelemään vaarattomaksi ja poistamaan tehokkaasti kierrosta. Korvaavaa teknologiaa ei ole olemassa. Laitoksemme kapasiteetti kattaa koko Suomen vaarallisten jätteiden käsittelytarpeen. Etsimme jatkuvasti uusia kierrätys- ja hyötykäyttöratkaisuja jätevirroille ainutlaatuisella 40 vuoden kokemuksella ja erityisosaamisella”, sanoo Kari Rahkonen, Fortum Recycling & Wasten Suomen jätehuoltopalveluiden johtaja.

Fortum Recycling & Wasten Riihimäen laitosalueella toimii myös yrityksen Carbon2x-pilottihankkeen laboratorio, jossa kehitetään jätteenpoltosta syntyvästä hiilidioksidista valmistettavaa muovituotetta. Hiilidioksidin talteenoton ja hyödyntämisen (CCU) pilotti toteutetaan teollisen tason konteissa, joissa on kaikki pilotointiin tarvittava teknologia ja tarvikkeet.

”Pilotoimme ensimmäisenä maailmassa muovituotteen valmistusta jätteenpolton talteenotetusta hiilidioksidista. Tällaiset jäteperäisestä hiilestä valmistetut materiaalit ovat tulevaisuuden ratkaisu, ja ne pitäisikin luokitella kierrätykseksi EU-tasolla”, jatkaa Rahkonen.

Laitoksen historia lyhyesti

Suomen ensimmäinen jätehuoltolaki astui voimaan vuonna 1978, ja vuonna 1979 Riihimäelle perustettiin Oy Suomen Ongelmajäte – Finlands Problemavfall Ab, joka myöhemmin tunnettiin nimellä Ekokem Oy Ab. Samalla alkoi vaarallisten jätteiden käsittelylaitoksen suunnittelu, ja Suomen ensimmäinen vaarallisen jätteen käsittelylaitos valmistui vuonna 1984. Yrityksen erityisosaaminen vaarallisten jätteiden käsittelyssä on sittemmin näkynyt muun muassa yhtiön osallisuudessa kansainvälisestikin merkittävissä hankkeissa, kuten Syyrian kemiallisten aseiden tuhoamisesta syntyneiden jätteiden käsittelyssä vuonna 2014.

Fortum Oyj on myynyt Recycling & Waste -liiketoiminnan vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equity -pääomasijoittajalle. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Kari Rahkonen, Suomen jätehuoltopalveluiden johtaja, Fortum Recycling & Waste, kari.rahkonen@fortum.com

Heli Poikonen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Fortum Recycling & Waste, p. 050 3794 119, heli.poikonen@fortum.com

Fortum Recycling & Waste – Rethinking Recycling
Fortum Recycling & Waste johtaa muutosta kohti materiaalien vallankumousta luomalla uusia kierrätysratkaisuja. Ongelmien ratkaiseminen on osa sisintämme ja missiomme on muuntaa jätevirrat välttämättömiksi, kestäviksi raaka-aineiksi. Ratkaisemme asiakkaidemme haastavimmat ympäristö- ja jäteongelmat ja mahdollistamme siten materiaalien kierron.

Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminta tarjoaa Pohjoismaissa ympäristöjätehuoltopalveluita, sekä tavanomaisten ja vaarallisten jätteiden käsittelyä. Lisäksi materiaalien kierrätyspalvelumme kattavat ratkaisut niin muoviin, metalleihin kuin tuhkaan ja kuonaan. Työllistämme noin 900 henkeä.

Fortum Recycling & Waste on äskettäin myyty Summa Equitylle portfolioyhtiö NG Groupin kautta. Kaupan toteutuminen edellyttää tarvittavia viranomaishyväksyntiä sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen vuoden 2024 neljännellä neljänneksellä.

Lue lisää: Fortum Recycling & Waste | Fortum

Avainsanat: