Fortum ryhtyy pilotoimaan vedyntuotantoa Loviisassa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 7.5.2024

Fortum rakentaa vedyntuotannon koelaitoksen Loviisaan. Laitos sijoitetaan Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen lähellä sijaitsevalle Källan alueelle Fortumin omistamalle tontille. Laitoksen rakentaminen alkaa kesällä 2024 ja se on tarkoitus ottaa käyttöön loppuvuodesta 2025.

Vetyä tuotetaan elektrolyysereillä, eli pilkkomalla vesi vedyksi ja hapeksi sähkövirran avulla, noin kahden megawatin kapasiteetillä valtakunnan sähköverkosta ja Loviisan talousvedestä. Laitoksen yhteyteen rakennetaan täyttöasema, josta vetyä kuljetetaan teollisuusasiakkaille. Koelaitos rahoitetaan kokonaisuudessaan Fortumin tutkimus- ja kehitysvaroista ja suunnittelutyö tehdään pääosin omien suunnittelijoiden toimesta. Kalla-koelaitoksen on tarkoitus olla käytössä noin kaksi vuotta aikavälillä 2025–2028. Kokonaisuudessaan koelaitokseen liittyvä tutkimus- ja kehityspanos on noin 17 miljoonaa euroa. Strategiansa mukaisesti Fortum aikoo tutkia vetyä vaiheittain pienen mittakaavan hankkeissa Pohjoismaissa.

”Vedyntuotannon testaaminen Kalla-koelaitoksella megawattiluokassa antaa arvokasta tietoa ei ainoastaan mahdollisten suurempien laitosten suunnittelun ja käytön näkökulmasta vaan myös vihreän vedyn ja vetyjohdannaisten liiketoimintamahdollisuuksista. Pilotointihanke on ensimmäinen askel kohti mahdollisia tulevaisuuden hankkeita ja investointeja. Koelaitoksen lisäksi meillä on useita muita vetyyn liittyviä selvityksiä käynnissä, joihin osallistuu myös asiakkaita ja kumppaneita eri teollisuuden aloilta”, kertoo Fortumin P2X-liiketoiminnasta vastaava Satu Sipola.

Puhtaalla sähköllä tuotetulla vedyllä voidaan korvata fossiilisten polttoaineiden ja raaka-aineiden käyttö monilla teollisuudenaloilla kuten teräksen tai lannoitteiden valmistuksessa. Vety on kemiallisten ominaisuuksiensa ansiosta monipuolinen, ja sitä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin: se voi olla itsessään energiankantaja, korvata fossiilista hiiltä teräksen ja raudan tuotannossa ja toimia kestävinä polttoaineina.

”Fortumilla on vahva asema puhtaassa energiantuotannossa, ja pyrimme yhdessä teollisuusasiakkaidemme kanssa löytämään ratkaisuja heidän hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Haluamme edistää puhtaan vedyn hyödyntämistä Pohjoismaissa yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja teemme tiivistä tutkimusyhteistyötä muun muassa metsä-, teräs- ja kemianteollisuuden sekä liikenteen alan yritysten kanssa,” Sipola jatkaa.

Fortum Newsdesk, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Lue lisää Fortumista ja vedystä: https://www.fortum.fi/tietoa-meista/energiantuotanto/vety

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: