Fortum sähköistää kesämökkejä Turun saaristossa

LEHDISTÖTIEDOTE 30.5.2012

Fortum rakentaa Paraisten saaristoon sähköverkkoa, jonka avulla alueen kesäasunnot voidaan ulottaa sähkönjakelun piiriin. Verkko kattaa Rangholmin, Korpholmin, Stora Bårnholmin, Jungfruhamnin ja Penon saaret.

"Ihmiset arvostavat nykyään vapaa-aikaa niin paljon, että mökille halutaan samat mukavuudet, jotka ovat kotonakin. Kun vapaa-ajan asunnossa on sähköt, voi mökkeilykautta kätevästi jatkaa pidemmälle syksyyn", verkostopäällikkö Pekka Vierimaa Fortumista kuvaa.

"Sähköjen vetäminen saareen ei ole tänä päivänä vaikea urakka, mutta rakennusvaihe pitää ajoittaa kesäaikaan, sillä talvella kelirikko estää saaristossa rakentamisen", hän taustoittaa.

Mökkiläisten palvelemiseksi saaristoon asennetaan vesialueille noin seitsemän kilometriä merikaapelia runkoverkoksi ja maa-alueille tähän liittyvä pienjänniteverkko.

"Merikaapeli on vesistöjä varten rakennettua, erikoissuojattua painavaa kaapelia. Kaapeli pysyy painonsa avulla pohjassa, ja se kaivetaan maahan vain rannassa ja matalassa vedessä", verkostosuunnittelija Tony Fagerström Fortumista kertoo.

Rengasyhteys lisää luotettavuutta

Uusi runkoverkko on mahdollista yhdistää tulevaisuudessa rengasyhteydellä Pensaren ja Heisalan alueelle, jolloin sähkönsiirron luotettavuus lisääntyy huomattavasti sekä kesämökeille että vakituisiin asuntoihin. Rengasyhteyden avulla sähkö voidaan häiriötilanteessa siirtää näille alueille vaihtoehtoista reittiä pitkin, jolloin sähkökatkon kesto lyhenee.

Kesällä 2011 alkaneen projektin on määrä valmistua loppukesällä 2012. Merikaapeleiden asennusvaihe on juuri saatettu loppuun, ja seuraavaksi siirrytään maa-alueiden kaapelointiin.  Urakoitsijana hankkeessa toimii Eltel Networks Oy.

Fortum omistaa Suomessa yhteensä 77 600 kilometriä sähköverkkoa ja rakentaa maassamme uutta verkkoa keskimäärin 1600 kilometriä vuosittain. Ensisijaisena rakennusmuotona käytetään maakaapelointia.

Lisätiedot:
Tony Fagerström, verkostosuunnittelija, Fortum, puh. 040 5141 292
Karoliina Lehmusvirta, viestintäpäällikkö, Fortum, puh. 040 5813 710

Lehdistökuvia Turun saariston sähköverkkoprojektista löytyy Fortumin mediapankista (Electricity Distribution -kansio)

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi