Fortum selvittää Inkoon voimalaitoksen tulevaisuuden vaihtoehtoja

LEHDISTÖTIEDOTE 3.6.2013

Fortum aloittaa selvityksen, jonka aikana se arvioi Inkoon hiilivoimalaitoksen toiminnan vaihtoehtoja tulevaisuudessa. Selvityksessä arvioidaan muun muassa voimalaitoksen osittaista sulkemista ja jopa koko tuotantotoiminnan lopettamista. Tämän vuoksi Fortum käynnistää koko Inkoon voimalaitoksen henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Ne käynnistyvät 12.6.2013 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa. Voimalaitoksella työskentelee yhteensä 90 henkilöä.

Inkoon voimalaitoksen kannattavuus on ollut heikko. Hiililauhdevoiman tarve pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla on vähentynyt  talouden taantuman ja sähkön tukkuhintojen laskun myötä. EU:n teollisuuden päästödirektiivin (IED) vaatimukset tulevat entisestään rasittamaan Inkoon voimalaitoksen kannattavuutta.

"Inkoon voimalaitoksen kannattavuus on pysytellyt heikolla tasolla. Kehitys sähkömarkkinoilla näyttää siltä, ettei Inkoon kaltaista 1970-luvulla rakennettua lauhdevoimalaitosta todennäköisesti pystytä enää jatkossa käyttämään kannattavasti", sanoo Power-divisioonan johtaja Matti Ruotsala Fortumista.

Vuosina 1974 - 1978 käyttöönotettu Inkoon voimalaitos on viime vuosikymmenet toiminut varavoimalaitoksena ja on tuottanut sähköä Pohjoismaisille markkinoille pääosin kulutushuippujen aikana. Voimalaitos koostuu neljästä 250 megawatin yksiköstä, joista osa on ollut pitkiä aikoja pois markkinoilta pidennetyssä käynnistysvalmiudessa.

Inkoon voimalaitoksen kolmosyksikkö on kuulunut Energiamarkkinaviraston tehoreservikapasiteettiin lokakuusta 2011. Sopimus päättyy kesäkuun 2013 lopussa. Inkoon voimalaitos ei tullut enää valituksi jatkokaudelle. Maaliskuun lopussa, 27.3.2013 Fortum ilmoitti pohjoismaiseen sähköpörssiin, Nord Pool Spotiin sulkevansa voimalaitoksen nelosyksikön, joka ei ole ollut lainkaan tuotannossa vuoden 2008 jälkeen. Ilmoituksen jälkeen voimalaitoksen kokonaiskapasiteetti laski 750 megawattiin.

Matti Ruotsala, johtaja, Power-divisioona, puh. 040 048 7052
Mari Kalmari, viestintäjohtaja, Suomi, puh. 040 520 1709

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi