Fortum suunnittelee aurinkovoimahanketta Gotlantiin Ruotsissa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 25.8.2023

Fortum tutkii mahdollisuutta kehittää 90 megawatin teollisen mittakaavan aurinkovoimahanketta Havdhemiin eteläisessä Gotlannissa Ruotsissa. Hankealue on noin 95 hehtaaria.

Strategiansa mukaisesti Fortum tavoittelee kasvua aurinkovoimassa Pohjoismaissa. Kehitteillä oleva Alvretin hanke on Fortumin ensimmäinen aurinkovoiman kehityshanke Ruotsissa. Fortum kartoittaa myös Suomessa, Virolahdella, 80 megawatin teollisen mittakaavan aurinkovoimahanketta.

• Aurinkoenergialla on tärkeä rooli vihreässä siirtymässä, ja ilmaston kannalta suuri merkitys. Näemme aurinkovoimassa merkittävää potentiaalia Pohjoismaissa, ja olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme nyt aloittaa ensimmäisen teollisen mittakaavan aurinkovoimahankeen suunnittelua Ruotsissa, sanoo Fortumin aurinko- ja tuulivoimaliiketoiminnan johtaja Toni Kekkinen.

Ruotsissa aurinkovoimahankkeen lupaprosessi kestää tyypillisesti 1-3 vuotta, ja Fortumin mahdollisen investointipäätöksen jälkeen rakentamisen odotetaan kestävän noin vuoden. Aurinkopuiston käyttöönotto voi viedä vielä muutaman vuoden, sillä sen liittäminen alueelliseen sähköverkkoon edellyttää verkon laajentamista.

Fortum News Desk, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: