Fortum toimittaa typpipäästöjä vähentävän polttotekniikkaratkaisun EDF Polskan voimalaitokselle Puolaan

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 9.11.2015

Fortum toimittaa typpipäästöjä vähentävän polttotekniikkaratkaisun EDF Groupin omistamalle Krakovan hiilivoimalaitokselle Puolaan. Voimalaitoksen kahden kattilan polttotekniikka uusitaan vuosien 2016–2017 aikana.

"Ratkaisumme auttaa asiakastamme alittamaan Euroopan unionin IED-direktiivin (Industrial Emission Directive) mukaiset typenoksidien päästörajat näillä kahdella kattilalla. Toimitus on jatkoa Krakovan voimalaitoksella toteutetulle polttotekniikan uudistushankkeelle, johon olemme toimittaneet asiantuntijapalveluita ja teknologiaa viime vuosina", kertoo Power Solutions -asiantuntijapalveluista vastaava johtaja Heikki Andersson Fortumista.

Fortumin toimitusten ansiosta EDFn Krakovan voimalaitoksen typpipäästöt saadaan alittamaan selvästi Euroopan unionin uudet päästönormit. Krakovan kaupungin asukkaille päästöjen vähentyminen merkitsee entistä parempaa ilmanlaatua.

Fortumin uusin toimitus sisältää voimalaitoksen kahden kattilan polttotekniikan muutossuunnitelmat ja typpipäästöjä vähentävät low-NOx-polttimet. Lisäksi uusitaan kattiloiden ilmanjako ja automaatio, jotka takaavat kattilan tasaisen toiminnan ja siten matalammat päästötasot.

Päästöjä vähentävien poltinratkaisujen kehittäminen on yksi Fortumin kansainvälisistä asiantuntijapalveluista. Ratkaisujen taustalla on Fortumin ja Mitsubishi Hitachi Power Systemsin kaksikymmentä vuotta jatkunut yhteistyö ympäristömyötäisen polttotekniikan tuotekehityksessä.

"Olemme toimittaneet yli 20 vuoden aikana eri voimalaitoksille satoja typenoksideja vähentäviä low-NOx-polttimia maailmanlaajuisesti. Monet toimituksemme perustuvat pitkäaikaiseen yhteistyöhön asiakasyritystemme kanssa. Esimerkiksi Krakovan voimalaitoksen kanssa yhteistyö käynnistyi jo 1990-luvun puolivälissä", Heikki Andersson toteaa.

Nyt solmittu sopimus mukaan lukien Fortum on toimittanut Puolaan viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä noin 130 miljoonan euron arvosta polttotekniikkaan liittyviä palveluja ja teknologiaa.

Heikki Andersson, johtaja, Power Solutions, Fortum, puh. 050 453 4092

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille.  Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi