Fortum toteuttaa Suomen ensimmäisen ydinlaitoksen käytöstäpoistohankkeen Espoossa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 8.4.2020

Fortum on tehnyt sopimuksen Teknologian tutkimuskeskus VTT:n FiR 1 -tutkimusreaktorin käytöstäpoistosta Espoossa. Kyseessä on ensimmäinen ydinlaitoksen käytöstäpoistohanke Suomessa.

Käytöstäpoistotyöt sisältävät suunnittelun, valmistelevat toimenpiteet, reaktorin purkamisen ja jätehuollon, mukaan lukien loppusijoituksen. Reaktori on tutkimus- ja opetuskäyttöön suunniteltu ydinlaitos, ja siksi myös sen käytetyn ydinpolttoaineen ja purkujätteen määrät ja aktiivisuudet ovat suhteellisen pienet.

Käytöstäpoiston suunnittelun ja toteutuksen ehdottomana lähtökohtana on turvallisuus Hanke toteutetaan Säteilyturvakeskuksen (STUK) valvonnassa.

"Olemme ylpeitä päästessämme toteuttamaan Suomen ensimmäisen ydinvoima-alan käytöstäpoistohankkeen yhdessä VTT:n kanssa. Purkutyöt aloitetaan vuonna 2022 ja viedään päätökseen vuoden 2023 loppuun mennessä”, kertoo johtaja Anni Jaarinen Fortumin ydinvoiman asiantuntijapalveluista.

”Me Fortumissa olemme työskennelleet vuosikymmeniä pitkäjänteisesti vastuullisen ydinjätehuollon ratkaisujen kehittämiseksi. Tulevaisuudessa voimme hyödyntää tästä hankkeesta kertyneitä kokemuksia ja kehittää tehokkaita toimintatapoja sekä omille laitoksillemme että kansainvälisille markkinoille", hän jatkaa.

”Meille VTT:ssä tämä sopimus on merkittävä askel kohti käytöstäpoiston laadukasta toteuttamista. Fortumilla on pitkäaikaista kokemusta ydinvoimalaitoksen käytössä ja ydinjätehuollossa, mikä tukee meidän osaamistamme keskeisellä tavalla”, sanoo VTT:n projektipäällikkö Markus Airila.

Lisätiedot:
Anni Jaarinen, Head of Decommissioning and Waste, Nuclear Services, 040 825 7217, anni.jaarinen@fortum.com

Fortumin Nuclear Services
Fortumilla on yli 40 vuoden kokemus ydinvoimaan liittyvästä suunnittelusta, lisensioinnista ja ydinvoimalaitosten käytöstä sekä näihin liittyvien palveluiden ja teknologioiden tarjoamisesta.
 Osaamisemme kattaa ydinvoimalaitosten koko elinkaaren uusista voimalaitoksista käytöstäpoistoon ja ydinjätteen loppusijoitukseen.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 5,4 miljardia euroa ja 59 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: