Fortum toteutti innovatiivisen energiaratkaisun Tiedon uuteen ympäristöystävälliseen konesalikeskukseen

Fortum Power and Heat Oy
27.1.2011

Fortumin energiaratkaisussa tietotekniikka- ja tuotekehityspalveluja tarjoavan Tiedon konesalikeskus jäähdytetään lämpöpumppujen avulla, ja palvelimista syntyvä lämpö hyödynnetään kokonaisuudessaan Espoon kaukolämmityksessä. Tiedon konesali tuottaa lämpöä vuosittain noin 30 gigawattituntia, joka vastaa noin 1 500 omakotitalon lämpöenergian vuosikulutusta. Kaukolämpöverkkoon talteen otettava lämpömäärä on suurempi kuin vastaavalla ratkaisulla on koskaan toteutettu. Syntyvän lämmön hyödyntäminen tekee Tiedon konesalikeskuksesta paljon ympäristömyönteisemmän verrattuna aikaisemmin toteutettuihin ratkaisuihin.

"Tavoitteenamme on vähentää Espoon kaukolämmön tuotannon CO2-ominaispäästöjä merkittävästi. Tiedon tilaaman energiaratkaisun ansiosta Espoossa tuotettavan kaukolämmön hiilidioksidipäästöt alenevat lähes 10 000 tonnia vuodessa", toteaa Fortumin liiketoimintajohtaja Jouni Haikarainen.

Konesalitilaa rakennetaan aluksi 1 000 neliömetriä, ja se muodostuu kahdesta moduulista, joihin sijoitetaan ensimmäisessä vaiheessa noin 10 000 palvelinta. Keskuksen suunniteltu kapasiteetti on 6 000 neliömetriä. Palvelinkeskuksen ensimmäinen vaihe on nyt valmistunut Espooseen, ja toiminta uudessa keskuksessa alkaa helmikuussa 2011.

Fortum Heat-divisioona

Lisätietoja: Esa Mörsky, aluepäällikkö, Fortum Heat-divisioona, puh. 050 4525 377

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös kilpaillut energiamarkkinat nopeasti kasvavissa Euroopan ja Aasian talouksissa. Vuonna 2009 Fortumin liikevaihto oli 5,4 miljardia euroa ja liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 11 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.fi