Fortum tukee Uniperin osinkoehdotusta

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.3.2018 KLO 9.00

Uniperin johto esitti 26.2.2018, että yhtiön 6.6.2018 pidettäväksi suunniteltu varsinainen yhtiökokous päättäisi maksaa osinkoa 0,74 euroa/osake vuodelta 2017. Ehdotuksen myötä Fortum Oyj ja E.ON SE ovat sopineet, että mikäli yhtiökokous pidetään ennen kuin Fortumin julkinen ostotarjous Uniperin kaikista osakkeista on saatettu päätökseen, on E.ON vapaa äänestämään osinkoehdotuksen puolesta. E.ON voi vapaasti äänestää myös muun sellaisen osinkoehdotuksen puolesta, joka ei alita 0,69 euroa/osake tai ylitä 0,74 euroa/osake. Fortum ja E.ON ovat lisäksi sopineet, että E.ON maksaa Fortumille hyvitystä niiltä osin, kuin osinko ylittää 0,69 euroa/osake kerrottuna koko ostotarjouksessa hyväksytyllä osakemäärällä eli 172 439 375 osakkeella. Osakemäärä vastaa noin 47,12 prosenttia Uniperin osakkeista. Mikäli Uniperin yhtiökokous päättäisi hyväksyä 0,74 euron/osake osinkoehdotuksen maksaisi E.ON Fortumille noin 8,6 miljoonan euron hyvitysmaksun.

”Uniper on sitoutunut kasvattamaan omistaja-arvoa muun muassa maksamalla kilpailukyistä osinkoa. Tulevana osakkeenomistajana tuemme yhtiötä tässä tavoitteessa”, sanoo Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Mikäli Fortumin ostotarjous saatetaan päätökseen ennen Uniperin yhtiökokousta ja Fortumilla on äänioikeus kokouksessa, äänestää Fortum 0,74 euron/osake osinkoehdotuksen puolesta.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja puh. 040 515 1531
Måns Holmberg, päällikkö, sijoittajasuhteet ja talousviestintä puh. 044 518 1518
Rauno Tiihonen, päällikkö, sijoittajasuhteet, puh. 010 453 6150

Media:
Pauliina Vuosio, johtaja, projektiviestintä, puh. 050 543 2383

Jakelu:
www.fortum.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi