Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden vuotta 2013 koskevista päätöksistä

​FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 12.5.2017

Tukholman hallinto-oikeus on 9.5.2017 antanut päätöksensä koskien Fortumin vuotta 2013 koskevaa Ruotsin jälkiverotuspäätöstä. Oikeuden päätökset eivät olleet Fortumille suotuisia. Fortum valittaa päätöksistä.

Mikäli päätökset pysyvät valituksesta huolimatta voimassa, vaikutus nettotulokseen olisi noin 28 miljoonaa euroa (273 miljoonaa Ruotsin kruunua). Fortum ei ole tehnyt asiaan liittyviä varauksia, koska lainopillisten arvioiden, Euroopan komission näkemyksen sekä sitä tukevien lainopillisten lausuntojen perusteella tapauksesta tulisi antaa Fortumin kannalta suotuisa päätös.

Päätökset koskevat vuonna 2013 Fortumin hollantilaisen rahoitusyhtiön Fortumin ruotsalaisille tytäryhtiöille antamia lainoja. Näiden lainojen korkotulo verotettiin Hollannissa. Ruotsin veroviranomainen katsoo kuitenkin vain puolet kunkin lainan koroista vähennyskelpoisiksi eli liiketoimintalähtöisiksi. Muita korkoja verottaja ei pidä vähennyskelpoisina. Päätökset pohjautuvat Ruotsin verolainsäädännön muutokseen vuonna 2013.

”Fortum on maksanut tästä korkotulosta verot Alankomaihin normaalilla 25 % verokannalla. Näin ollen hallinto-oikeuden päätökset tarkoittavat käytännössä kaksinkertaista verotusta”, sanoo Fortumin verojohtaja Reijo Salo.

Vuonna 2013 Fortum maksoi veroja yhteensä 558 miljoonaa euroa, josta 297 miljoonaa euroa Ruotsiin. Fortumin kokonaisverokanta vuonna 2013 oli 31,8 % ja Ruotsissa 48,0 %.

Reijo Salo, verojohtaja, puh. 050 452 4443

Lisää aiheesta:
Verkkouutinen 22.12.2015: Fortum: Ruotsin veroviranomaisen päätös koskien konsernin vuoden 2013 sisäisiä lainoja johtaa kaksinkertaiseen verotukseen
Fortumin tammi-maaliskuun 2017 osavuosikatsaus, liite 20: Oikeudenkäynnit ja viranomaismenettelyt
Fortumin veroraportti on saatavilla sähköisesti: http://apps.fortum.fi/investors/Fortum_Verojalanjalki_2016.pdf

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi