Fortum vastaa jatkossa itse vesivoimaloidensa kunnossapidosta Suomessa ja Ruotsissa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.9.2023

Fortum on päättänyt jatkossa itse vastata yli 120 vesivoimalaitoksensa ja noin 230 padon paikallisesta käytöstä ja kunnossapidosta Suomessa ja Ruotsissa ja lopettaa palveluiden ulkoistuksen kesäkuusta 2024 alkaen. Tällä hetkellä paikallisesta vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta vastaavat One Nordic Hydro Ruotsissa ja Caverion Suomessa.

Fortum aloittaa suunnittelun ulkoistuksen purkamiseksi yhteistyössä kumppaneidensa kanssa. Osana prosessia ja riippuen muutosneuvotteluista noin 200–300 työntekijää One Nordic Hydrolta ja Caverionilta siirtynee Fortumille. Ulkoistussopimusten purkamisella ja henkilöstön siirroilla ei ole tulosvaikutusta Fortumille.

Meille on jatkossa strategisesti tärkeää, että vesivoimamme käyttö ja kunnossapito hoidetaan oman henkilöstömme voimin, ja toivotamme uudet kollegat tervetulleiksi Fortumille. Voimme nyt entisestään kehittää turvallisuuskulttuuriamme sekä kasvattaa henkilöstömme sitoutumista voimaloidemme suorituskyvyn ylläpitämiseksi korkealla tasolla. Uskomme, että tämä ratkaisu tekee meistä myös houkuttelevamman työnantajan energiamurroksessa, sanoo Fortumin vesivoimaloiden käytöstä vastaava johtaja Katarina Atteryd Eckerwall

Hiilidioksidivapaalla ja joustavalla vesivoimalla on ratkaiseva rooli Pohjoismaiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Se tasapainottaa sähkön kysynnän ja tarjonnan vaihteluita, kun tuuli- ja aurinkoenergian osuus sähköjärjestelmässä kasvaa. Vesivoima on Fortumin strategian ytimessä, ja viime vuonna vesivoiman osuus Fortumin pohjoismaisesta sähköntuotannosta oli 44 prosenttia.

Markku Nivalainen, Suomen vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta vastaava päällikkö, Fortum p. +358 50 453 2327, markku.nivalainen@fortum.com

Fortum News Desk, p. +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: