Fortumille kattilalaitoksen perusparannushanke Ruotsin Eskilstunasta

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 23.11.2015

Eskilstuna Energi & Miljö AB on tilannut Fortumilta kattilalaitoksen perusparannushankkeen biopolttoainetta käyttävälle sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselleen. Fortum valittiin toimittajaksi laajan tarjouskilpailun perusteella. Kattilauudistuksen ansiosta typenoksidipäästöjen arvioidaan vähentyvän Eskilstunassa noin 5-10 prosentilla. Uudistus myös varmistaa luotettavan ja turvallisen kaukolämpötuotannon Eskilstunan asukkaille tulevaisuudessa.

Noin kolme kuukautta kestävä kattilalaitoksen perusparannushanke aloitetaan huhtikuussa 2016. Hanke on Fortumille uusi aluevaltaus, sillä päästövähennyksiä tuovan polttotekniikkauudistuksen lisäksi hankkeessa tehdään kattilan kokonaisvaltainen perusparannus, jossa uusitaan muun muassa käynnistyspolttimet, tuhkajärjestelmä sekä kiertopetikattilan syklonia. Fortumin kokonaistoimitukseen sisältyy suunnittelu, laitetoimitukset, asennukset ja käyttöönotto. Asennustöissä yhteistyökumppanina on Maintpartner Oy.

Eskilstuna Energi & Miljön tavoitteena on jatkaa perusparannuksen myötä noin 30 vuotta vanhan voimalaitoksensa elinkaarta pitkälle tulevaisuuteen. Voimalaitos sijaitsee noin 100 km Tukholmasta länteen ja sen teho on 57 megawattia.

Kari Lahti, tuotealuepäällikkö, Power Solutions, Fortum, puh. +358 50 453 2777