Fortumilta uusi kaukolämpötuote: osuuksia teollisista lämpöpumpuista

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 21.11.2023

Fortum on kehittänyt yhdessä asiakkaidensa kanssa uuden hiilidioksidipäästöttömän Fortum HeatHub -kaukolämpötuotteen yrityksille ja taloyhtiöille. Tuotteella asiakkaat saavat valtaosan käyttämästään kaukolämmöstä teollisen mittakaavan lämpöpumpuista, jotka on kytketty kaukolämpöverkkoon. Fortum HeatHubiin kuuluu myös merkittävä kiinteä alennus tuotetun lämmön energiamaksusta koko sopimuskaudelle eli 15 vuodeksi. Tuotteen voi ottaa käyttöön välittömästi.

Ostamalla osuuden nimetyn lämpöpumpun tuotannosta asiakas saa perinteisen lämpöpumppuinvestoinnin hyötyjä, mutta välttää oman investointiprojektin haasteet ja muutokset tonttiin tai kiinteistöön.

”Tuotteella saa ennustettavia säästöjä ja kestävästi tuotettua lämpöä. Tämä uudenlainen tapa ostaa kaukolämpöä sopii erityisen hyvin taloyhtiöille ja yrityksille, jotka harkitsevat investointia päästöttömään edulliseen lämmitykseen, toivovat ennakoitavaa tuottoa sijoitukselleen ja haluavat riskittömän ja nopean ratkaisun. Erityisen suurta mielenkiintoa Fortum HeatHub on herättänyt suurten kiinteistönomistajien keskuudessa”, kertoo Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnan asiakkuusjohtaja Ulla Leppä.

Fortum HeatHub -lämpöpumppuosuuden voi hankkia jäteveden hukkalämpöä hyödyntävästä Suomenojan lämpöpumppulaitoksesta, Vermon ilma-vesilämpöpumppulaitoksesta tai Microsoftin tulevien datakeskusten yhteyteen Kirkkonummelle ja Espooseen rakennettavista lämpöpumppulaitoksista. Lämpöpumppuosuudella voidaan kattaa valtaosa asiakkaan kiinteistön lämmöntarpeesta.

Lämpöpumppujen käyttämä sähkö on hiilidioksidipäästötöntä, mikä varmennetaan vuosittain sähkön alkuperätakuin. Kiinteistön tarvitsema muu kaukolämpö tuotetaan hiilidioksidipäästöttömillä tuotantomuodoilla. Halutessa asiakas voi hankkia kaukolämmön kokonaan uusiutuvilla energialähteillä tuotettuna ja lämmön alkuperätakuin varmennettuna.

Uuden tuotteen tekee mahdolliseksi olemassa oleva kaukolämpöverkko, jonka kautta asiakkaat voivat hyötyä keskitetystä lämpöpumppuinvestoinnista. Koska lämpö kulkee valmiissa verkossa, tuotteen käyttöönotto on nopeaa ja asiakkaat voivat osallistua vihreään siirtymään kannattavasti ja isossa mittakaavassa.

Ulla Leppä, asiakkuusjohtaja, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum, ulla.leppa@fortum.com, 040-521 4635

Lisätietoa Fortum HeatHub -tuotteesta: https://www.fortum.fi/yrityksille-ja-yhteisoille/lammitys-ja-jaahdytys/kaukolampo/kaukolammon-tuotteet-ja-palvelut-taloyhtioille-ja-yrityksille/fortum-heathub

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: