Fortumin 50 prosentin osuuden myynti Stockholm Exergistä päätökseen

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 20.9.2021 KLO 15.50

Tiedoteluokka: Muut pörssin sääntöjen nojalla julkaistavat asiat

Fortum on tänään saattanut päätökseen 50 prosentin omistusosuutensa myynnin ruotsalaisesta kaukolämpö- ja kaukokylmäyhtiö Stockholm Exergi Holding AB:sta (publ) institutionaalisille sijoittajille. Eurooppalaiseen sijoittajaryhmään kuuluvat APG, Alecta, PGGM, Keva ja AXA. Kauppa allekirjoitettiin 30.6.2021.

Kaupan kokonaisarvo on noin 29,5 miljardia Ruotsin kruunua (noin 2,9 miljardia euroa tämän hetkisellä valuuttakurssilla). Fortum kirjaa kaupasta noin 2,4 miljardin euron verottoman myyntivoiton City Solutions -segmentin vuoden 2021 kolmannen neljänneksen tulokseen.

Osana strategiansa toteuttamista Fortum arvioi ja optimoi jatkuvasti liiketoimintojaan uuden kasvun ja arvonluonnin mahdollistamiseksi. Yhtiö on menestyksellisesti kehittänyt liiketoimintojaan ja määrätietoisesti vähentänyt tuotantolaitostensa päästöjä. Fortum myi kaukolämpöliiketoimintonsa Joensuussa ja Järvenpäässä vuonna 2020, ja heinäkuussa 2021 Fortum myi kaukolämpöliiketoimintonsa Baltiassa.

Puolan kaukolämpöliiketoimintojen ja Consumer Solutions -liiketoimintojen strategisten vaihtoehtojen arviointi jatkuu edelleen.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-manager, puh. 010 453 6150
Nora Hallberg, IR-manager, puh. 040 720 177

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 20 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 60 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi