Fortumin asiakkaille käyttöön tekstiviestipalvelu sähkökatkoista

LEHDISTÖTIEDOTE 1.3.2012

Fortumin sähkönsiirtoasiakkailla on nyt mahdollisuus saada tieto sähkökatkoista suoraan matkapuhelimeensa Fortum Sähkövahti -palvelun avulla. Palvelu on maksuton ja sen voi ottaa käyttöön joko tekstiviestillä tai Fortumin internet-sivuilta osoitteessa www.fortum.fi/sahkovahti

"Haluamme Fortum Sähkövahti-palvelulla helpottaa asiakkaidemme arkea ja tarjota heille uuden kanavan häiriöinformaation vastaanottamiseksi," asiakkuusjohtaja Riikka Hirvisalo-Oja Fortumista kertoo.

Fortum Sähkövahti -palvelu välittää tiedon sekä runkoverkon suunnitelluista että yllättävistä sähkönjakelun keskeytyksistä. Suunnitellut sähkökatkot liittyvät sähköverkon rakentamiseen ja kunnossapitoon. Yllättävät keskeytykset sähkönjakelussa johtuvat tyypillisesti luonnonolosuhteista kuten myrskyistä, ukkosesta tai puihin kerääntyneistä lumikuormista.

Viesti kännykkään tai sähköpostiin

Palvelun voi tilata koskemaan useaa eri sähkönkäyttöpaikkaa kuten kotia, kesämökkiä ja yritystä. Asiakas saa tiedon sähkökatkoista halutessaan myös sähköpostiinsa. Palvelun tilaaminen edellyttää, että kyseisessä sähkönkäyttöpaikassa on voimassa oleva verkkopalvelusopimus. Viestit voi tilata suomen- tai ruotsinkielisinä.

Suunnitelluista keskeytyksistä lähetetään viesti viimeistään 3 päivää ennen katkoa ja muistutusviesti päivää ennen. Yllättävissä keskeytystilanteissa asiakkaille lähetetään viesti katkon alkaessa ja varmistusviesti myös silloin, kun vika on korjattu ja sähköt palautettu.

Tietoa sähkökatkoista useasta eri kanavasta

Tekstiviestipalvelun lisäksi asiakkaiden käytössä on myös 24 tuntia vuorokaudessa toimiva vikapäivystysnumero sekä karttapalvelu, joka näyttää sähköttömien asiakkaiden määrän ja korjauskohteet Internetissä.

Laajoissa häiriötilanteissa tietoa sähkökatkoista julkaistaan myös Fortumin verkkosivuilla Vikatiedotteet -osiossa sekä Internetin yhteisöpalveluissa Twitterissä ja Facebookissa.

Fortum  Oyj

Joni Brunnsberg, projektipäällikkö, Fortum Distribution, p. 050 455 7387
Karoliina Lehmusvirta, viestintäpäällikkö, Fortum Distribution, 040 5813 710

Lehdistökuvia Fortum Sähkövahdista löytyy Fortumin mediapankista osoitteesta: http://www.fortum.com/fi/media/kuvat-ja-logot/pages/default.aspx

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi