Fortumin Imatran vesivoimalaitoksen korjaustöiden vuoksi vettä juoksutetaan alkukesä – Tainionkosken vesivoimalaitoksella alkaa patoluukun peruskorjaus

FORTUM OYJ LIIKETOIMINTATIEDOTE 4.4.2023

Fortumin Imatran vesivoimalaitoksen korjaustöiden vuoksi vettä juoksutetaan Imatrankoskessa 22.5.2023 alkaen heinäkuun alkuun saakka. Kyseessä on settiurien kunnostusprojekti, joka on tehty neljälle koneistolle perättäisinä vuosina. Hanke päättyy tämän vuoden aikana viimeisen koneen osuuden valmistuttua.

Korjausten aikana voimalaitoksen alapuolella tehdään töitä sukeltamalla. Korjaustyöt vaativat virtauksen pienentämistä voimalaitoksella silloin, kun sukeltajat ovat vedessä, ja tuolloin vettä tarvitsee ohijuoksuttaa.

”Veden juoksuttaminen on päivittäistä ja sitä tehdään pääsääntöisesti aamusta iltaan korjaustöiden ajan”, paikallisedustaja Erkki Luukkonen Fortumilta kertoo.

Tainionkosken vesivoimalaitospadon patoluukun peruskorjaus alkaa huhtikuussa

Tainionkosken vesivoimalaitospadon patoluukun numero 3 peruskorjaus alkaa huhtikuussa. Vesivoimalaitos on normaalissa toiminnassa koko urakan ajan. Peruskorjauksen aikana voidaan kuitenkin joutua ohijuoksuttamaan vettä ohijuoksutusluukkujen kautta.

Urakassa peruskorjataan Tainionkosken valssiluukkuaukko 3:n betoni- ja kivirakenteita sekä patokopin rakenteita tarvittavin osin. Tornansillan alla, valssiluukku 3:n kohdalla, olevat virtapilarit korjataan myös tässä urakassa. Myös patoluukku uusitaan ja sen nosto- sekä ohjauslaitteita uusitaan tai kunnostetaan.

Työn toteuttamiseksi turvallisesti rakennustyöt suoritetaan yläveden puolelle asennettavan varasulkurakenteen sekä alaveden puolelle tehtävän työpadon suojassa.

Työn suorittamisesta aiheutuu ajoittain katkoksia Tornansillan liikenteelle. Liikennerajoituksista tiedotetaan tarkemmin projektin aikana.

Tainionkosken voimalaitospato on valmistunut vuonna 1949.

Erkki Luukkonen, Asset & Contract Manager, erkki.luukkonen@fortum.com,

Taustatietoa:
Imatran voimalaitos on Suomen suurin vesivoimalaitos ja suurin uusiutuvan energian tuottaja. Voimalaitoksen tuotantoteho on 192 megawattia ja se tuottaa puhdasta, uusiutuvaa energiaa yhden terawattitunnin vuodessa. Imatran voimalaitoksen rakentaminen aloitettiin vuonna 1922. Ensimmäinen koneisto otettiin käyttöön vuonna 1928 ja viimeinen eli seitsemäs koneisto vuonna 1951.

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: