Fortumin Imatran voimalaitoksella odotettavissa näyttäviä ohijuoksutuksia

LEHDISTÖTIEDOTE 14.9.2012

Fortumin Imatran voimalaitoksella tehdään maanantaista 17.9. alkaen huoltotöitä, joiden seurauksena ohijuoksutukset koskiuomaan nousevat ajoittain jopa suuremmiksi kuin kesän koskinäytöksissä.

Vuoden 2012 alkupuolisko on ollut Vuoksen vesistöalueella sateisin yli 50 vuoteen ja Saimaan korkeus on noussut sateiden seurauksena voimakkaasti. Saimaan juoksutuksista päättävä Kaakkois-Suomen ELY-keskus on tämän vuoksi lisännyt Saimaan juoksutuksia pitkin kesää vähentääkseen tulvariskiä. Tästä syystä Fortumin Imatran voimalaitokselta on tehty viime viikkoina ohijuoksutuksia, koska tarvittavat juoksutukset (1000 m3/s) ovat ylittäneet Imatran voimalaitoksen veden maksimiläpäisykyvyn (970 m3/s).

Maanantaista 17.9. alkaen Imatran voimalaitoksella tehdään huoltotöitä, joiden aikana huolletaan voimalaitoksen kolmos- ja neloskoneistoa. Huoltotöiden takia laitoksen läpäisykyky pienenee ja koskiuomaan juoksutettavaa vesimäärää joudutaan lisäämään edelleen kyseisenä aikana.

Ajalla 17.9. - 27.9. ohijuoksutus koskiuomaan on noin 300 m3/s. Sen jälkeen 27.9. - 30.9. ohijuoksutus on noin 200 m3/s 30.9. asti. Lokakuun alusta ohijuoksutus palautuu siihen, mitä se viime aikoina on ollut (50 - 80 m3/s). Ajat ja vesimäärät ovat arvioita ja ne voivat muuttua riippuen töiden etenemisestä laitoksella. Viikolla 38 huoltoihin liittyvien sukellustöiden aikana, yleensä klo 12-20, ohijuoksutus koskiuomaan on suurimmillaan jopa 550 m3/s. Tämä on hieman suurempi kuin kesän koskinäytöksen hetkellinen huippuvirtaama 500 m3/s. Pyydämme huomioimaan, että alakanavaan juoksutettava vesimäärä voi muuttua nopeastikin ja alakanavan rantojen läheisyydessä liikkuvien tulisi ottaa tämä huomioon.

Myös Tainionkosken voimalaitoksella tehdään huoltotöitä viikolla 39, jolloin vettä ohijuoksutetaan Tainionkosken uomaan noin 250 m3/s.

Saimaan juoksutuksista vastaa Kaakkois-Suomen ELY-keskus, joka antaa viikoittaiset juoksutuslukemat Fortumin Tainionkosken voimalaitokselle. Normaalitilanteessa ELYn juoksutusohjeet perustuvat Vuoksen luonnonmukaiseen virtaamaan, joka määrittyy suoraan  Saimaan pinnankorkeuden mukaan. Siitä poiketaan vain tulvan tai kuivuuden uhatessa. Saimaan tulvatilanteessa juoksutetaan luonnontilaista enemmän, jotta saadaan alennettua Saimaan pintaa. Kesän 2012 aikana on turvauduttu poikkeusjuoksutuksiin juuri tästä syystä. Maa- ja metsätalousministeriö päätti erikseen lisäjuoksutuksen aloittamisesta, kun juoksutus ylitti 800 m3/s.

Fortum, Power-divisioona

Lisätietoja: Jouni Heilmann, käyttö- ja kunnossapitopäällikkö, Fortum, puh. 0400 170 885
Lisäjuoksutuksiin liittyen yleensä: Jukka Höytämö, vesistöinsinööri,  Kaakkois-Suomen ELY-keskus, p. 02 950 29235

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi