Fortumin kaukolämpöön 3 prosentin hinnankorotus kolmeksi kuukaudeksi

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 3.10.2022

Venäjän hyökkäys nostaa edelleen polttoaineiden hintoja, joten Fortumin kaukolämmön energiamaksua joudutaan korottamaan määräaikaisesti 1.1.-31.3.2023. Energiamaksu nousee keskimäärin 4 prosenttia, mikä nostaa kaukolämmön kokonaishintaa keskimäärin noin 3 prosenttia kyseisille kuukausille. Korotus vaihtelee asiakasryhmittäin. Esimerkiksi kerrostaloasukkaalle määräaikainen korotus tarkoittaa noin 2-3 euron kustannusten nousua kuukaudessa.

Valtaosa normaaliin lämmöntuotantoon tarvittavista polttoaineista on jo hankittu tulevalle talvelle, ja nykyiset hinnat ovat kattaneet niiden hankinnan. Polttoaineiden saatavuuden heikkeneminen ja raju hinnannousu ovat kuitenkin jatkuneet kesän ja syksyn aikana. Tämä aiheuttaa lisäpainetta hinnankorotuksiin loppujen polttoainehankintojen turvaamiseksi.

Lisäksi kaukolämmön huoltovarmuusvelvoitteen mukaisesti Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen alueen kaukolämmön tuotanto on varmistettava riittävällä polttoainemäärällä talven ajaksi. Tällä hetkellä varmistetaan huoltovarmuusvelvoitteen täyttyminen muuttuvissa olosuhteissa ja hankitaan myös lämmityskauden jälkeisiä polttoaineita. Mikäli markkinatilanteen epävakaus lisääntyy, energiamaksun tasoa tarkastellaan kevään tuoteuudistuksen jälkeen seuraavaksi aikaisintaan 1.8.2023 alkaen.

Fortumin kaukolämmön tuotannon muutos ja päästöjen vähentäminen vakauttavat osaltaan hintanäkymiä ensi vuodelle ja mahdollistavat kaukolämmön tuotteiden ja hinnoittelurakenteen uudistamisen keväällä 2023. Uudistuksen myötä valtaosalla asiakkaita ja erityisesti taloyhtiö- ja omakotiasukkailla kokonaiskustannukset tulevat laskemaan nykyisestä. Uudistuksesta tiedotetaan asiakkaita myöhemmin.

Ulla Leppä, asiakkuusjohtaja, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, ulla.leppa@fortum.com, 040-521 4635

Yritysten ja taloyhtiöiden hinnasto: www.fortum.fi/yrityshinta

Omakotitalojen hinnasto: www.fortum.fi/lampohinta

Fortum on energiayhtiö, joka edistää muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Tehtävämme on huolehtia energian toimitusvarmuudesta ja edesauttaa nopeaa ja luotettavaa siirtymää hiilineutraaliin talouteen tarjoamalla asiakkaillemme ja yhteiskunnalle puhdasta energiaa ja kestäviä ratkaisuja.  Fortumin ydinliiketoiminta on Pohjoismaissa ja se koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähkön tuotannosta, sähkön myynnistä, kaukolämmöstä sekä kierrätys- ja jäteliiketoiminnasta. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi