Fortumin kuluttaja-asiakkaiden tuhat kotia muodostaa megawatin virtuaalisen akun

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 17.1.2018

Fortumin Spring-hanke on kysyntäjoustoa hyödyntämällä koonnut tuhannen kuluttaja-asiakkaansa kanssa yhden megawatin suuruisen virtuaalisen akun. Kasvavalla virtuaaliakulla on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi rooli energiajärjestelmän tasapainon ylläpitämisessä.

Kotien lämminvesivaraajia lämmitetään edelleen öisin, mutta ne voidaan myös kytkeä hetkittäin pois päältä. Hetkellisillä poiskytkennöillä ei ole vaikutusta asumismukavuuteen tai käyttöveden lämmitykseen, mutta sillä on suuri merkitys valtakunnallisen sähköverkon kuormituksen tasapainottamisessa.

Kuluttajilla on suuri rooli energiajärjestelmän murroksessa. IEA:n arvioiden mukaan vuoteen 2040 mennessä jopa miljardi kotitaloutta ja 11 miljardia älykästä kotitalouskonetta osallistuu aktiivisesti sähkömarkkinoiden toimintaan.

”Haluamme ehdottomasti olla mukana tässä kehityksessä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Olemme rakentaneet kysyntäjoustosta kaupallista liiketoimintaa ja saavuttaneet nopealla tahdilla maailmanlaajuisestikin merkittävän tuhannen kuluttaja-asiakkaan reaaliaikaisen reservin. Tästä on hienoa jatkaa eteenpäin”, Fortumin Spring-liiketoiminnasta vastaava johtaja Janne Happonen sanoo.

Energiajärjestelmän murros ja uusiutuvan energiantuotannon mahdollistaminen joustavuuden avulla ovat Fortumin strategian ytimessä. Toimialan digitalisaatio ja uudet asiakaskeskeiset liiketoimintamallit avaavat uusia mahdollisuuksia murroksen keskellä. Esimerkiksi viime vuonna Fortum otti Järvenpään voimalaitoksen yhteydessä käyttöön 2 megawatin suuruisen Batcave-akun.

Janne Happonen, Fortumin Spring-liiketoiminnasta vastaava johtaja, puh. 050 357 6337

www.spring.energy
Spring by Fortum -video: https://youtu.be/Tc0NBIGGGtI

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi