Fortumin lämpöpumppulaitoksen rakennustyöt käynnistyneet Microsoftin Kirkkonummen datakeskusalueella

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 20.9.2023

Fortum on käynnistänyt lämpöpumppulaitoksen rakennustyöt Kirkkonummen Kolabackenin alueella, jonne on tarkoitus myöhemmin rakentaa Microsoftin uusi datakeskus. Fortumin lämpöpumppulaitos kierrättää datakeskuksen hukkalämpöä kaukolämmöksi ja voi tuottaa kaukolämpöä myös itsenäisesti ilma-vesilämpöpumpuilla ja sähkökattiloilla. Työt kestävät vuoden 2025 loppuun. Laitoksen on tarkoitus tuottaa kaukolämpöä aluksi itsenäisesti lämmityskaudella 2025–2026.

Lämpöpumppulaitos sisältää tarvittavat rakennukset, vesi-vesilämpöpumput, ilmavesilämpöpumput sekä kaksi sähkökattilaa, noin 20 000 vesikuution lämpöakkusäiliön sekä lämpöakun pumpputilan.

“Fortum on sitoutunut luopumaan kivihiilen käytöstä kaukolämmön tuotannossa viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen kaukolämpöverkossa. Tämä on paitsi paikallisesti myös valtakunnallisesti tärkeä hanke matkalla kohti hiilineutraalia Suomea”, korostaa projektipäällikkö Teemu Nieminen Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnasta.

Lämmöntalteenottohanke on merkittävä askel Espoo Clean Heat -muutosmatkalla, jossa Fortum muuttaa kaukolämmöntuotannon hiilineutraaliksi vuonna 2029.

Microsoftin Kirkkonummelle ja Espooseen suunnittelemien datakeskusten valmistuttua niiden odotetaan tuottavan noin 40 prosenttia koko Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen kaukolämmöntarpeesta hukkalämmön talteenoton toimiessa täysmääräisesti. Hukkalämpöjen kierrätyksellä tavoitellaan noin 400 000 tonnin asteittaista CO2-päästövähennystä.

Fortumin datakeskushankkeelle on myönnetty Euroopan Unionin NextGenerationEU-rahoitusta sekä työ- ja elinkeinoministeriön investointitukea.

Teemu Nieminen, projektipäällikkö, lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum
teemu.nieminen@fortum.com, 040-593 7989

www.fortum.fi/datakeskushanke

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi