Fortumin lausunto liittyen liiketoimintaamme Venäjällä

Fortum päivittää tätä lausuntoa, mikäli tilanne olennaisesti muuttuu. Fortum Oyj:n  vuoden 2021 tulos julkaistaan  3. maaliskuuta noin 9:00 Suomen aikaa. Tiedotamme tarvittaessa sitä ennenkin mahdollisista päivityksistä taloudelliseen tilanteeseen.

FORTUM OYJ VERKKOTIEDOTE 24.2.2022

Euroopan turvallisuustilanne on tänään muuttunut perustavanlaatuisesti. Fortumilla on Venäjällä pitkät liikesuhteet ja laajaa toimintaa. Olemme erittäin pahoillamme tilanteen kärjistymisestä ja Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Seuraamme tapahtumien kehitystä tarkasti. Eurooppalaisina tiedämme historiastamme, että sotiminen on huonoin mahdollinen tapa ratkaista poliittisia kiistoja, sillä se aiheuttaa aina suurta kärsimystä ihmisille.

Tässä tilanteessa ensisijainen huomiomme on työntekijöissämme ja asiakkaissamme. Tehtävämme on turvata energian toimitusvarmuutta, sillä asiakkaamme ovat riippuvaisia heille toimittamastamme sähköstä, lämmöstä ja kaasusta. Tällä hetkellä kaikki liiketoimintamme toimivat normaalisti.

Seuraamme pakotteiden ja mahdollisten vastapakotteiden kehittymistä tarkasti ja varaudumme erilaisiin vaihtoehtoihin. Energiantuotanto Venäjällä ei ole pakotteiden piirissä, eikä tilanteella siten ole ollut toimintoihimme suoraa vaikutusta.

Tytäryhtiömme Uniper on yksi kaasuputki Nord Stream 2:n rahoittajista. Saksan hallitus on keskeyttänyt Nord Stream 2:n sertifiointiprosessin 22. helmikuuta ja Yhdysvallat on asettanut pakotteita Gazpromin sveitsiläiselle tytäryhtiölle Nord Stream 2 AG:lle ja sen toimitusjohtajalle 23. helmikuuta. Uniper analysoi parhaillaan, millaisia taloudellisia tai juridisia vaikutuksia pakotteilla voisi olla yhtiölle.

Emme halua spekuloida mahdollisilla tulevilla pakotteita tai niiden vaikutuksilla. On kuitenkin selvää, että noudatamme toimintaamme sääteleviä lakeja ja määräyksiä, mukaan lukien pakotteita. Pörssiyhtiöinä Fortum ja Uniper päivittävät markkinoita mahdollisista taloudellisista vaikutuksista viipymättä tiedotteella.

Toiminnoistamme Venäjällä

Fortumilla on yli kuudenkymmenen vuoden kokemus Venäjällä toimimisesta. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa meillä on noin 7000 työntekijää ja 12 voimalaitosta eri puolilla Venäjää. Tuotamme sähköä ja lämpöä paikallisille yhteisöille ja teollisuudelle käyttäen paikallisia polttoaineita, pääasiassa maakaasua.

Olemme myös olleet vauhdittamassa Venäjän vihreää siirtymää tuuli- ja aurinkovoimainvestoinneillamme. Lisäksi Uniper on Keski-Euroopassa merkittävä maakaasun tuoja. Yhtiö tuo kaasua useilta markkinoilta, myös Venäjältä. Uniper on Euroopan markkinoiden kolmanneksi suurin ja Saksan suurin kaasuvarasto-operaattori.

Fortumin Russia-divisioonalla on seitsemän erittäin modernia ja tehokasta voimalaitosta Venäjällä. Ne tuottavat sähköä ja lämpöä Länsi-Siperiassa pääasiassa Tjumenin sekä Uralilla Tseljabinskin alueella. Njaganissa, Hanti-Masian alueella Siperiassa sijaitsee suuri ainoastaan sähköä tuottava voimalaitos. Voimalaitoksemme käyttävät pääasiassa maakaasua polttoaineenaan. Russia-divisioonamme aikoo lopettaa kivihiilen käytön tämän vuoden loppuun mennessä.

Uniperin tytäryhtiöllä Uniprolla on viisi voimalaitosta eri puolilla maata. Unipron voimalaitoksista neljä käyttää polttoaineenaan maakaasua ja yksi hiiltä.

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 20 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 60 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi