Fortumin Loviisan voimalaitoksen vuosihuolto 2020 alkaa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 29.7.2020

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto alkaa sunnuntaina 2. elokuuta laitoksen kakkosyksiköstä, minkä jälkeen huolletaan ykkösyksikkö. Tänä vuonna kakkosyksiköllä tehdään lyhyt vuosihuolto ja ykkösyksiköllä kahdeksan vuoden välein toistuva laaja tarkastusvuosihuolto. Vuosihuoltojen arvioidaan kestävän yhteensä noin 69 vuorokautta.

Normaalien määräaikaishuoltotöiden ja polttoaineen vaihdon lisäksi vuosihuolloissa toteutetaan molemmilla laitoksilla kunnossapitoon ja jatkuvaan parantamiseen liittyviä töitä. Loviisa 1:n laajassa vuosihuollossa toteutetaan kahdeksan vuoden välein toteutettava määräaikaistarkastus, jossa tarkastetaan muun muassa reaktoripaineastia ja sen sisäosat sekä suoritetaan primääri- ja sekundääripiirin painelaitteiden ja putkistojen painekokeet. Päägeneraattoreiden huoltotöiden lisäksi kahden generaattorin staattorit vaihdetaan. Polttoaineesta vaihdetaan vuosittain neljäsosa uuteen.

”Loviisan voimalaitos on varautunut mahdollisiin koronatartuntoihin ja niiden ehkäisyyn monin eri toimenpitein. Varaudumme muun muassa ulkomailta saapuvien työntekijöiden mahdolliseen, jopa 14 vuorokauden karanteeniin ennen töiden aloittamista ja porrastamme voimalaitokselle saapumisen eri työryhmien välillä”, kertoo Loviisan voimalaitoksen apulaisjohtaja Thomas Buddas.

Vuosihuoltoon osallistuu voimalaitoksen 500 työntekijän lisäksi lähes 900 ulkopuolista työntekijää. Noin 75 prosenttia työntekijöistä on suomalaisia. Lisäksi työntekijöitä tulee Ranskasta, Puolasta, Saksasta, Venäjältä ja Tšekistä.

Thomas Buddas, apulaisjohtaja, Loviisan voimalaitos, puh. 010 455 3710

Lisää aiheesta:
www.fortum.fi/loviisa

Loviisan voimalaitos
Fortumin kokonaan omistaman Loviisan voimalaitoksen käyttökerroin vuonna 2019 oli 92,4 %. Voimalaitoksen jatkuva kehittäminen ja modernisoinnit mahdollistavat kansainvälisessä mittakaavassa painevesireaktorien parhaimmistoon sijoittuvat käyttökertoimet. Fortum on investoinut Loviisan voimalaitokseen viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä noin 450 miljoonaa euroa. Vuonna 2019, voimalaitoksella tuotettiin sähköä yhteensä 8,2 terawattituntia (netto), mikä on yli 10 % Suomen sähköntuotannosta. Fortumissa työskentelee noin 700 ydinvoima-alan ammattilaista, joista noin 500 Loviisan voimalaitoksella. Tämän lisäksi voimalaitosalueella työskentelee päivittäin lähes 100 muiden yritysten vakinaista työntekijää. www.fortum.fi/loviisa

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi

Avainsanat: