Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksella hyvä tuotantovuosi 2018

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 7.1.2019

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksella oli hyvä tuotantovuosi 2018. Voimalaitoksella tuotettiin hiilidioksidipäästötöntä sähköä yhteensä 7,79 terawattituntia (netto), mikä vastaa yli 11 % Suomen sähköntuotannosta. Loviisan ydinvoimalaitoksen sähköntuotannolla vältetään Suomessa vuosittain noin 6 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt ilmakehään verrattuna siihen, että vastaava määrä tuotettaisiin fossiilisilla polttoaineilla.

Loviisan voimalaitoksen käyttökerroin 88,4 % oli kansainvälisessä mittakaavassa maailman painevesilaitosten parhaita. Vuonna 2018 Loviisan voimalaitoksen käyttökertoimiin vaikuttivat molemmilla yksiköillä toteutetut vaativat vuosihuollot. Loviisa 1:n käyttökerroin oli 90,9 % ja Loviisa 2:n käyttökerroin 85,9 %. Voimalaitoksen ykkösyksiköllä oli vuorossa niin kutsuttu lyhyt vuosihuolto ja kakkosyksiköllä laaja vuosihuolto. Ykkösyksikön vuosihuolto kesti reilut 26 vuorokautta ja kakkosyksikön lähes 47 vuorokautta.

"Voimalaitoksen turvallisuutta ja käytettävyyttä parannettiin vuonna 2018 muun muassa automaatiojärjestelmäuudistuksella sekä sekundääripiirin turvallisuusparannuksilla. Tämän lisäksi yksi merkittävimmistä parannuksista oli suojarakennuksessa toteutettavissa vaativissa nostoissa käytettävän Polar-nosturin modernisointi kakkosyksiköllä. Ykkösyksiköllä Polar-nosturin modernisointi toteutetaan vuoden 2019 aikana", kertoo voimalaitoksen apulaisjohtaja Thomas Buddas.

"Laitoshistorian aikana turvallisuuden ja luotettavuuden jatkuvan parantamisen rinnalla myös laitosyksiköiden nimellistehoa on voitu nostaa. Vuosien 2014 - 2018 aikana toteutetulla modernisointiohjelmalla saavutettiin yhteensä 22 megawatin tehonkorotus, joka vastaa noin 19 000 sähkölämmitteisen omakotitalon lämmönkulutusta vuodessa", Buddas jatkaa.

Loviisan voimalaitos on alueellaan merkittävä työnantaja. Voimalaitos työllistää noin 500 fortumlaisen lisäksi lähes sata muiden yritysten vakinaista työntekijää, jotka käyvät töissä voimalaitosalueella päivittäin. Voimalaitoksen investointihankkeisiin ja vuosihuoltoihin osallistui oman henkilöstön lisäksi reilut tuhat ulkopuolista työntekijää. Vuonna 2018 Loviisan voimalaitos työllisti myös yli 70 kesätyöntekijää. Fortumin investoinnit Loviisan voimalaitokseen olivat noin 100 miljoonaa euroa (2017: noin 90 miljoonaa euroa).

Thomas Buddas, apulaisjohtaja, Loviisan voimalaitos, puh. 010 455 3710 Lisää aiheesta: www.fortum.fi/loviisa

Loviisan voimalaitos
Fortumin kokonaan omistaman Loviisan voimalaitoksen käyttökerroin vuonna 2018 oli 88,4 %. Käyttökerroin oli kansainvälisessä mittakaavassa painevesilaitosten parhaita. Voimalaitoksella tuotettiin sähköä yhteensä 7,79 terawattituntia (netto), mikä on yli 11 % Suomen sähköntuotannosta. Loviisan voimalaitos työllistää noin 500 fortumlaisen lisäksi lähes 100 muiden yritysten vakinaista työntekijää, jotka käyvät töissä voimalaitosalueella päivittäin. Fortum investoi vuonna 2018 Loviisan voimalaitokseen yhteensä noin 100 miljoonaa euroa. Lisätietoja: www.fortum.fi/loviisa

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa ja 61 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: