Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen matalapaineturbiinit modernisoidaan ja sähkötehoa lisätään noin 38 MW

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 29.5.2024

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen matalapaineturbiinit modernisoidaan. Vuonna 2026 alkavat modernisoinnit ovat osa Loviisan voimalaitoksen käyttöiän jatkoon liittyviä investointeja ja jatkuvaa parantamista, jolla varmistetaan luotettava sähköntuotanto voimalaitoksen käyttöiän loppuun saakka. Turbiinien modernisointi nostaa Loviisan voimalaitoksen tehoa yhteensä noin 38 megawattia, mikä lisää voimalaitoksen tuotantoa sen käyttöiän aikana noin 7 terawattituntia.

Valtioneuvosto myönsi helmikuussa 2023 voimalaitokselle uuden käyttöluvan vuoteen 2050 saakka. Sen ansiosta suomalainen yhteiskunta saa pitkälle tulevaisuuteen vakaata, hiilidioksidipäästötöntä ja toimitusvarmaa sähköä Loviisasta. Voimalaitoksen odotetaan tuottavan jopa 177 terawattituntia (aiemmin 170) päästötöntä sähköä uuden lupakauden aikana.

”Voimalaitoksen käyttöiän pidentäminen on mittava investointi, jolla on myönteinen vaikutus taloudellisesti ja työllisyyden kannalta. Matalapaineturbiinien uusiminen on ensimmäinen merkittävä investointimme, jolla valmistaudumme käyttöiän jatkamiseen. Tavoitteemme on, että voimalaitos toimii myös uuden käyttöluvan voimassaoloajan yhtä vakaasti, luotettavasti ja turvallisesti kuin tähänkin asti", sanoo Loviisan voimalaitoksen johtaja Sasu Valkamo.

Arvion mukaan käyttöiän pidentämiseen liittyvät investoinnit nousevat noin miljardiin euroon vuoteen 2050 mennessä. Viiden viime vuoden aikana Fortum on jo investoinut noin 200 miljoonaa euroa Loviisan voimalaitoksen kunnostamiseen.

Kumppanina Doosan Škoda Power

Fortum on tehnyt sopimuksen turbiinien modernisoinnista Doosan Škoda Powerin kanssa ja modernisoinnit toteutetaan normaalien vuosihuoltojen yhteydessä.

"Doosan Škoda Power on kokenut turbiinitoimittaja ja meillä on hyvää kokemusta yhteistyöstä heidän kanssa. Aikaisemman modernisointihankkeemme yhteydessä Doosan Škoda Power toimitti meille myös korkeapaineturbiinit", Valkamo kertoo.

"Fortum on pitkäaikainen asiakkaamme, ja olemme erittäin ylpeitä saadessamme olla mukana tässä uudessa tärkeässä Loviisan ydinvoimalaitoksen modernisointiprojektissa. Ydinvoima on meille strateginen segmentti, ja tämä sopimus on lisävahvistus siitä, että olemme oikealla tiellä," sanoo Doosan Škoda Powerin ydinalan myyntijohtaja Radek Trněný.

Turbiinihankkeessa uudistetaan kahdeksan matalapaineturbiinin pesät ja niiden sisäosat. Hankkeen avulla parannetaan merkittävästi turbiinilaitoksen sähköntuotannon hyötysuhdetta ilman, että reaktorin lämpöteho nousee. Koska modernisointi kohdistuu pelkästään turbiineihin, ei sillä ole vaikutusta reaktorilaitokseen tai ydinturvallisuuteen.

Loviisan voimalaitoksen laitosyksiköiden yhteenlaskettu sähköntuotantoteho on tällä hetkellä 1014 megawattia.

Fortum News Desk, newsdesk@fortum.com, 040 198 2843

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Loviisan voimalaitos

Fortumin kokonaan omistaman Loviisan voimalaitoksen käyttökerroin vuonna 2023 oli 91,06 %. Voimalaitoksen jatkuva kehittäminen ja modernisoinnit mahdollistavat kansainvälisessä mittakaavassa painevesireaktorien parhaimmistoon sijoittuvat käyttökertoimet. Vuonna 2023 voimalaitoksella tuotettiin sähköä yhteensä 8,09 terawattituntia (netto), mikä on yli 10 % Suomen sähköntuotannosta. Fortumissa työskentelee noin 700 ydinvoima-alan ammattilaista, joista noin 560 Loviisan voimalaitoksella. Tämän lisäksi voimalaitosalueella työskentelee päivittäin lähes 100 muiden yritysten vakinaista työntekijää. Lisätietoja: www.fortum.fi/loviisa

Doosan Škoda Power

Doosan Škoda Power on osa yritysryhmää, joka on yhdistynyt Doosan Groupin alle. Se toimittaa asiakkaille ympäri maailmaa johtavia teknologioita ja palveluita, joilla on korkein laatu ja arvo.

Doosan Škoda Power on johtava maailmanlaajuinen voimalaitteiden, erityisesti höyryturbiini/generaattorisarjojen, valmistaja ja toimittaja, joiden tehoalue on 3–1200 MW. Yrityksellä on laaja kokemus ja referenssit sovellusten toimituksesta ja käyttöönotosta ydinvoimaloihin, aurinkovoimaloihin (CSP), CHP-laitoksiin, biomassavoimaloihin, jätevoimaloihin, fossiilisilla polttoaineilla toimiviin voimaloihin sekä teollisiin sovelluksiin öljy- ja kaasualalla, sellu- ja paperiteollisuudessa ja monilla muilla aloilla. Palveluiden osalta yhtiö tarjoaa asennettujen alkuperäisvalmistajien (OEM) ja muiden kuin OEM-laitteiden jälkiasennuksia ja modernisointeja (R&M), huoltoja ja pitkäaikaisia palveluja, mukaan lukien varaosien toimitus. Vuosittaiset tutkimus- ja kehitysinvestoinnit takaavat korkealaatuiset tuotteet, jotka täyttävät asiakkaiden erityisvaatimukset. www.doosanskodapower.com

Avainsanat: