Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen turbiinit modernisoidaan ja sähkötehoa lisätään 24 MW

LEHDISTÖTIEDOTE 2.11.2012

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen korkeapaineturbiinit modernisoidaan vuosien 2014-2017 aikana. Turbiineiden modernisointi nostaa Loviisan voimalaitoksen sähkötehoa yhteensä noin 24 MW. Turbiinien modernisoinnit Fortumille toimittaa Skoda Power ja ne toteutetaan normaalien vuosihuoltojen yhteydessä. Modernisointihanke on osa Loviisan voimalaitoksen jatkuvaa parantamista, jolla varmistetaan laitosyksiköiden luotettava sähköntuotanto niiden käyttöiän loppuun saakka.

Turbiinihankkeessa uudistetaan neljän korkeapaineturbiinin pesät, sisäosat ja pikasulkuventtiilit. Hankkeen avulla parannetaan merkittävästi turbiinilaitoksen sähköntuotannon hyötysuhdetta ilman, että reaktorin lämpöteho nousee. Koska modernisointi kohdistuu pelkästään turbiineihin, ei sillä ole vaikutusta reaktorilaitokseen tai ydinturvallisuuteen.

Loviisan voimalaitoksen laitosyksiköiden yhteenlaskettu sähköntuotantoteho on nykyisin
992 MW.

Fortum, Power-divisioona

Peter Tuominen,  puh. 050 452 4760, peter.tuominen@fortum.com
Samuli Savolainen,  puh. 050 455 4020, samuli.savolainen@fortum.com

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitos

Vuonna 2011 Loviisan voimalaitoksella tuotettiin sähköä 8,06 terawattituntia, joka vastaa noin kymmentä prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Loviisan voimalaitos kuuluu turvallisuudeltaan ja käytettävyydeltään maailman parhaiden ydinvoimalaitosten joukkoon. Voimalaitoksen tuotantoa kuvaava vuosittainen käyttökerroin on kansainvälisesti vertailtuna korkealla tasolla, esimerkiksi viime vuonna se oli 94,3 prosenttia.

Lisätietoja: www.fortum.com/loviisa

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi