Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto 2024 alkaa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 31.7.2024

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto alkaa sunnuntaina 4. elokuuta laitoksen kakkosyksiköstä, minkä jälkeen huolletaan ykkösyksikkö. Kakkosyksiköllä on vuorossa lyhyt vuosihuolto ja ykkösyksiköllä laaja 4-vuotisvuosihuolto. Vuosihuoltojen arvioidaan kestävän yhteensä 51 vuorokautta.

Vuosihuolloissa polttoaineesta vaihdetaan neljäsosa uuteen. Polttoaineenvaihdon lisäksi molemmilla yksiköillä tehdään erilaisia ennakkohuoltotöitä, tarkastuksia, korjauksia ja koestuksia.

”Ydinvoima tuottaa sähköä suurimman osan vuodesta ympäri vuorokauden, mutta kerran vuodessa ydinreaktori on pysäytettävä polttoaineen vaihtoa sekä tiettyjä huolto- ja kunnossapitotöitä varten. Tällä tavalla turvaamme taas häiriöttömän sähköntuotannon tulevan vuoden ajaksi”, Loviisan voimalaitoksen johtaja Sasu Valkamo sanoo.

Vuosihuoltoon osallistuu voimalaitoksella vakituisesti työskentelevien henkilöiden lisäksi noin 700 urakoitsijayritysten työntekijää.

Mittava käyttöiän jatkon investointiohjelma

Vuosihuollot ovat merkittäviä myös voimalaitoksen pitkäaikaisessa elinkaarenhallinnassa. Valtioneuvosto myönsi Loviisan voimalaitokselle helmikuussa 2023 uuden käyttöluvan, joka on voimassa vuoteen 2050 asti. Tämä tarkoittaa mittavaa investointiohjelmaa, joka pitää sisällään useita projekteja. Projektikokonaisuudet liittyvät niin voimalaitoksen laitteiden, komponenttien ja järjestelmien uusimiseen kuin myös rakennusten ja infran uudistamiseen. Osa projekteista toteutetaan vuosihuoltojen yhteydessä.

”Meillä on Loviisassa edessämme työntäyteiset vuodet, joiden aikana kehitämme laitosta projekti projektilta paremmaksi ja samalla tuotamme puhdasta energiaa luotettavasti. Tavoitteenamme on, että voimalaitos toimii myös uuden käyttöluvan voimassaoloajan yhtä vakaasti, luotettavasti ja turvallisesti kuin tähänkin asti”, toteaa Valkamo.

Fortum News Desk, newsdesk@fortum.com, 040 198 2843

Loviisan voimalaitos

Fortumin kokonaan omistaman Loviisan voimalaitoksen käyttökerroin vuonna 2023 oli 91,06 %. Voimalaitoksen jatkuva kehittäminen ja modernisoinnit mahdollistavat kansainvälisessä mittakaavassa painevesireaktorien parhaimmistoon sijoittuvat käyttökertoimet. Vuonna 2023 voimalaitoksella tuotettiin sähköä yhteensä 8,09 terawattituntia (netto), mikä on yli 10 % Suomen sähköntuotannosta. Fortumissa työskentelee noin 700 ydinvoima-alan ammattilaista, joista noin 560 Loviisan voimalaitoksella. Tämän lisäksi voimalaitosalueella työskentelee päivittäin lähes 100 muiden yritysten vakinaista työntekijää. Lisätietoja: fortum.fi/loviisa

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi