Fortumin Meri-Porin voimalaitos valittu tehoreservijärjestelmään ajalle 1.7.2020 – 30.6.2022

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 13.12.2019

Fortumin Meri-Porin hiilivoimalaitos on valittu Energiaviraston järjestämän tarjouskilpailun perusteella 440 megawatin tuotantoteholla valtakunnalliseen tehoreservijärjestelmään.

”Meri-Porin voimalaitoksen valinta Energiaviraston tehoreservijärjestelmään merkitsee sitä, että Fortumin viimeinen ainoastaan sähköä tuottava hiilivoimalaitos poistuu Suomen kaupallisesta sähköjärjestelmästä ainakin seuraavan tehoreservisopimuskauden ajaksi”, Thermal-yksikön johtaja Vesa Maso Fortumista kertoo.

Laitoksen omistaa Fortum Power and Heat Oy. Sen teho (565 MW) on jaettu sopimuksella Fortumin ja TVO:n itsenäisesti hallinnoimiin osiin. Yhtiöt ovat kesällä 2018 sopineet osakekaupasta, jossa TVO:n teho-osuus (257 MW) siirtyy Fortumille nykyisen tehoreservisopimuksen päättyessä kesäkuun lopussa 2020.

Vuonna 2017 Fortumin hallinnoima 308 megawatin osuus Meri-Porin voimalaitoksesta valittiin Energiaviraston kilpailutuksessa tehoreservikapasiteettiin heinäkuusta 2017 kesäkuun loppuun 2020. TVO:n hallinnoima tuotanto-osuus jäi markkinaehtoiseen käyttöön. Hiilivoimalaitos on viime vuosina ollut käynnissä lähinnä sähkön huippukysynnän aikana.

MeriPorin voimalaitos aloitti sähköntuotannon Porin Tahkoluodossa vuonna 1994. Voimalaitokseen hankittu ympäristöteknologia edusti tuolloin alan moderneinta maailmassa. Laitos varustettiin katalyyttisella typenpoistolaitoksella ja sen hetken nykyaikaisimmalla polttotekniikalla, jossa savukaasujen typenoksidit saadaan puhdistettua 80-prosenttisesti. Voimalaitoksen rikinpoistolaitoksen pesuri ottaa talteen lähes 90 prosenttia rikkidioksidista ja sähkösuodattimet savukaasujen hiukkasista lähes 100 prosenttia.

Meri-Porin hiilivoimalaitos oli valmistuessaan Suomen toiseksi suurin, Pohjoismaiden suurimman, parhaillaan purettavan,  Fortumin Inkoon hiilivoimalaitoksen jälkeen.

Lisätietoja: Vesa Maso, Thermal-yksikön johtaja, Fortum, 040 8307859

Linkki Energiaviraston tiedotteeseen: https://energiavirasto.fi/tiedote/-/asset_publisher/energiavirasto-hankkii-611-mw-tehoreservikapasiteettia