Fortumin monivuotinen investointiohjelma Venäjällä valmistui - Chelyabinsk GRES:n kakkosyksikkö aloitti kaupallisen tuotannon

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 1.3.2016 klo 9.30

Fortumin Chelyabinsk GRES -sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksen kakkosyksikkö Venäjällä on aloittanut kaupallisen tuotannon. Yksikön sähköntuotantokapasiteetti on 247,5 megawattia (MW) ja lämmöntuotantokapasiteetti noin 174 MW. Fortum saa, sähkön tukkumarkkinahinnan lisäksi, yksikön tuotannolle kapasiteettimaksuja Venäjän valtion investointivelvoitesopimusten (CSA, Capacity Supply Agreement) puitteissa 1.3.2016 alkaen.  Chelyabinsk GRES -voimalaitoksen ykkösyksikkö aloitti kaupallisen tuotannon 1.12.2015.

"Nyt valmistuvalla investointiohjelmalla olemme lähes kaksinkertaistaneet tuotantokapasiteettimme Venäjällä. Modernien ja energiatehokkaiden laitosten avulla varmistamme luotettavat toimitukset asiakkaillemme maan teollisesti kehittyneimpiin kuuluvalla alueella. Lisäksi uudelle tuotantokapasiteetillemme maksetaan takuuhintaa investointivelvoitesopimusten mukaisesti," sanoo Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Kaupallisen tuotannon aloittaminen Chelyabinsk GRES -voimalaitoksen kakkosyksikössä saattaa päätökseen Fortumin vuonna 2008 käynnistämän mittavan Venäjän investointiohjelman. Fortum on rakentanut investointiohjelman puitteissa Tšeljabinskin ja Tjumenin alueille kahdeksan maakaasua polttoaineenaan käyttävää voimalaitosyksikköä, joiden yhteisteho on yli kaksi gigawattia. Yksiköt käyttävät uusinta energiatehokasta teknologiaa, jonka avulla on voitu vähentää merkittävästi sähköntuotannon ominaispäästöjä Venäjällä.

Fortumin uusien yksiköiden sähköntuotannolle maksetaan investointivelvoitesopimusten mukaisia kapasiteettimaksuja. Uudelle tuotantokapasiteetille on määritetty takuuhinta investointien riittävän tuoton varmistamiseksi. Kuten 3.2.2016 julkistetussa vuoden 2015 tilinpäätöstiedotteessa todettiin, Fortumin tavoitteena on saavuttaa Russia-segmentin 18,2 miljardin ruplan liikevoittotaso (EBIT) vuosina 2017 - 2018. Euromääräinen tulostaso vaihtelee valuuttakurssimuutoksista johtuen.

Sijoittajat ja analyytikot: Sophie Jolly, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 828 7317
Media: Denis Litoshik, viestintäjohtaja, Russia-divisioona, puh. +7 985 383 52 61
Pauliina Vuosio, talousviestintäjohtaja, puh. 050 453 2383

Taustatietoa: Fortum Venäjällä