Fortumin Montan kalojen ylisiirtolaitteen kehittäminen jatkuu tänä vuonna kiinteiden nostureiden asentamisella

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 10.6.2022

Montan kalojen ylisiirtolaitteen kehittämistä jatketaan tänä vuonna asentamalla kaikkiin neljään nostoaltaaseen kiinteät nosturit. Jokaiselle altaalle tulee oma kiinteä nosturi, jonka avulla pystytään nostamaan allas silloin, kun se on tarpeen. Tällä pystytään lyhentämään viivettä, jonka kalat viettävät keräilyaltaassa ja näin myös lyhennetään aikaa, jolloin kalat voivat karata laitteesta. Muutostyöt ovat valmiina heinäkuun loppuun mennessä.

Ylisiirrettyjen kalojen lukumäärä nousi viime vuonna

Montan kalojen kiinniottolaitteelta ylisiirrettiin yhteensä 33 lohta vuonna 2021. Ylisiirrettyjen kalojen lukumäärä nousi edellisestä vuodesta selvästi ja erityisen ilahduttavaa oli suurikokoisten lohiemojen päätyminen laitteeseen. Lohen osalta tulosta voi pitää edelliseen vuoteen suhteutettuna varsin hyvänä, koska Merikosken kalatiestä kalaa nousi viime vuonna huomattavasti edellisvuotta vähemmän. Lisäksi lohissa oli aiemmista vuosista poiketen huomattava määrä suurikokoisia, ylisiirron kannalta mielekkäitä, kaloja.

Laitteella saatiin kiinni viime kauden aikana 67 merilohta, 11 taimenta ja 10 kirjolohta, eli saalis oli hieman edellisvuotta suurempi. Pyyntikauden aikana toteutettiin kaksi ylisiirtoa, joissa yhteensä siirrettiin 19 lohiemoa ja 14 koirasta. Ylisiirtojen vähäinen määrä kiinniotettujen kokonaismäärään nähden johtui Perämeren alueella laajemmin esiintyneestä vesihomeesta sekä vinoutuneesta sukupuolijakaumasta. Meritaimenia ei siirretty viime vuonna lainkaan, koska ainoat kiinniotetut emokalat kärsivät vesihomeesta. Vesihomeesta kärsiviä kaloja ei ylisiirretty, vaan osa kaloista toimitettiin kalatautinäytteiksi Ruokavirastoon. Toimitetuista 23 kalasta ei löytynyt muita kalatauteja.

Kaudella 2021 laitteessa uutena lajina havaittiin nahkiainen. Aiempien vuosien tapaan laitteessa oli välillä huomattavia määriä ahvenia ja loppusyksyä kohti enenevässä määrin myös muikkuja. Laitteessa havaittiin myös lahnoja ja muita särkikaloja.

Montan ylisiirtolaitteen tavoitteena on käynnistää vaelluskalojen osittainen luonnonlisääntyminen Oulujoen pääuomassa. Kalojen ylisiirtolaitteen käyttö toteutetaan yhteistyössä Muhoksen, Utajärven ja Vaalan kuntien sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kanssa. Montan kalojen ylisiirtolaitteen käytettävyyden ja tuloksellisuuden edistämiseen tähtäävät muutostyöt on yksi Fortumin vapaaehtoisista luonnon monimuotoisuutta edistävistä toimenpiteistä.

Katri Hämäläinen, Fortum, ympäristöpäällikkö, puh. 040 162 3901

fortum.fi/mukana-kalan-vaelluksella

fortum.fi/kalojen-kiinniottolaite

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy