Fortumin Montan kalojen ylisiirtolaitteeseen on asennettu kiinteät nosturit – ylisiirtolaitteen kausi käynnistyy syyskuussa

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 24.8.2022

Montan kalojen ylisiirtolaitteen kehittämistä on jatkettu tänä vuonna asentamalla kaikkiin neljään nostoaltaaseen kiinteät nosturit.

”Jokaisella altaalla on nyt oma kiinteä nosturi, jonka avulla pystytään nostamaan allas silloin, kun se on tarpeen. Näin pystytään lyhentämään viivettä, jonka kalat viettävät keräilyaltaassa. Samalla lyhennetään myös aikaa, jolloin kalat voivat karata laitteesta”, kertoo Fortumin ympäristöpäällikkö Katri Hämäläinen.

Montan kalojen ylisiirtolaite otetaan käyttöön 5.syyskuuta johtuen Montan voimalaitoksen kuukauden mittaisesta tuotannonkeskeytyksestä. Montan ylisiirtolaite auttaa keräämään arvokasta tietoa vaelluskalojen liikkumisesta rakennetuissa vesistöissä.

Montan ylisiirtolaitteen tavoitteena on käynnistää vaelluskalojen osittainen luonnonlisääntyminen Oulujoen pääuomassa. Kalojen ylisiirtolaitteen käyttö toteutetaan yhteistyössä Muhoksen, Utajärven ja Vaalan kuntien sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kanssa. Montan kalojen ylisiirtolaitteen käytettävyyden ja tuloksellisuuden edistämiseen tähtäävät muutostyöt on yksi Fortumin vapaaehtoisista luonnon monimuotoisuutta edistävistä toimenpiteistä.

Katri Hämäläinen, Fortum, ympäristöpäällikkö, puh. 040 162 3901

www.fortum.fi/kalojen-kiinniottolaite

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy

Avainsanat: