Fortumin Ruotsin sähkönsiirtoliiketoiminnan myynti päätökseen

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 01.06.2015 KLO 13.30 EET

Fortum on tänään saattanut päätökseen Ruotsin sähkönsiirtoliiketoimintansa myynnin, joka julkistettiin 13. maaliskuuta 2015. Yrityskauppa on saanut kaikki tarvittavat viranomaishyväksynnät, ja tavanomaiset yrityskaupan ehdot ovat täyttyneet.

Ruotsin sähkönsiirtoliiketoiminnan velaton kauppahinta on 60,6 miljardia Ruotsin kruunua (noin 6,5 miljardia euroa). Fortum kirjaa kaupasta noin 4,3 miljardin euron myyntivoiton eli lähes 5 euroa osaketta kohden. Lopullinen myyntivoitto raportoidaan osana lopetettujen toimintojen vuoden 2015 toisen neljänneksen tulosta. Distribution-segmentti on esitetty lopetettuna toimintona vuoden 2015 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien.

Ruotsin sähkönsiirtoliiketoiminnan uusi omistaja on yhteenliittymä, johon kuuluvat  ruotsalaiset kansalliset eläkerahastot Första AP-Fonden ("AP 1") (12,5 %) ja Tredje AP-Fonden ("AP 3") (20,0 %), ruotsalainen eläke- ja vahinkovakuutusyhtiö Folksam (17,5 %) sekä kansainvälinen infrastruktuurisijoittaja Borealis Infrastructure Management Inc. (50,0 %). Myydyn liiketoiminnan palveluksessa jatkaa noin 400 henkilöä. Noin 908 000 asiakkaan sähkönsiirtosopimukset jatkuvat niin ikään keskeytymättä.

Kaupan myötä Fortum saattaa päätökseen Ruotsin, Norjan ja Suomen sähkönsiirtoliiketoimintojensa myynnin. Myyntiprosessi alkoi joulukuussa 2013, jolloin Fortum sai päätökseen sähkönsiirtoliiketoiminnan tulevaisuuden vaihtoehtojen strategisen arvioinnin. Sähkönsiirtoliiketoiminnasta luopumisen jälkeen Fortum keskittyy strategiansa mukaisesti hiilidioksidipäästöttömän vesi- ja ydinvoiman tuotantoon, tehokkaaseen lämmön ja sähkön yhteistuotantoon (CHP) sekä sähkön myyntiin ja siihen liittyvien palveluiden kehittämiseen asiakkailleen.

Helena Aatinen
viestintäjohtaja, konserniviestintä

Jakelu:
www.fortum.com/fi

Helena Aatinen, viestintäjohtaja, puh. 010 45 20480

Median yhteydenotot myös:
Fortum Media Desk, puh. 040 1982 843

Analyytikot ja sijoittajat:
Sophie Jolly, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 010 45 32552

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille.  Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. http://www.fortum.com/fi