Fortumin Säätiön tunnustuspalkinto professori Jorma Routille

LEHDISTÖTIEDOTE 29.8.2012

Fortumin Säätiön vuoden 2012 toinen apurahojen jakotilaisuus pidettiin 28.8.2012. Tilaisuudessa jaettiin 18 uutta apurahaa, joiden yhteisarvo oli 240 000 euroa. Vuonna 2012 jaettujen apurahojen yhteissumma on 780 000 euroa ja apurahan saajia on yhteensä 62.

Apurahojen jakotilaisuudessa myönnettiin myös 10 000 euron tunnustuspalkinto pitkän uran tehneelle professorille, jonka työllä on ollut laaja yhteiskunnallinen vaikutus. Noin kolmen vuoden välein jaettavan tunnustuspalkinnon sai tällä kertaa professori Jorma Routti, joka on teknillisen fysiikan professuuriuransa aikana (Teknillinen Korkeakoulu) toiminut muun muassa tutkijana CERNissä Genevessä, Sitran yliasiamiehenä (1986-1995), Euroopan komission tutkimusosaston pääjohtajana (1996-2000) ja Maailmanpankin asiantuntijana. Tilaisuudessa esiintynyt Routti korosti siirtymistä raaka-aine- ja resurssivaltaisesta energiajärjestelmästä entistä tietämysvaltaisempiin ratkaisuihin.

Tilaisuudessa esiintyi myös energiapolitiikasta Lontoossa väitöskirjaa tekevä Antti-Ville Suni, joka nosti esiin yhteiseurooppalaisten energiamarkkinoiden tärkeyden EU:n energiapoliittisten tavoitteiden – huoltovarmuuden, tehokkuuden ja kestävän kehityksen – toteuttamiseksi.

Fortumin Säätiön hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja Tapio Kuula, korosti puheessaan innovaatioiden merkitystä energia-alan muutoksessa. Kuulan mukaan uusien teknologisten keksintöjen lisäksi tarvitaan innovatiivisia markkinamekanismeja, joilla EU:n energiapolitiikan tavoitteet saadaan toteutettua parhaalla mahdollisella tavalla. Myös Fortumin Säätiö on ottanut tämän aiheen keskeiseksi painopistealueeksi.

Lista apurahojen saajista julkaistaan myöhemmin Fortumin Säätiön internetsivuilla, osoitteessa: www.fortum.fi/saatio

Fortumin Säätiö

Jouni Keronen, Fortumin Säätiön asiamies, puh. 050 453 4881,
jouni.j.keronen@fortum.com

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi